جستجو برای:
  • پژوهش در دانشگاه
    • سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهشی
    • آمارها و شاخص‌های پژوهشی
    • دانشگاه در عرصه بین الملل
  • اهم حوزه‌های پژوهشی
    • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
    • حقوق بشر
    • مقام معظم رهبری
    • سایر
  • تشکل‌های پژوهشی
    • واحدهای پژوهشی
      • دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
        • اندیشکده امانت
        • اندیشکده نظام پولی و بانکی ایران
        • اندیشکده نور (نظام سازی و راهبری مدیریت منابع انسانی اسلامی)
        • اندیشکده مدیریت راهبردی
      • دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
        • اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی
      • دانشکده معارف اسلامی و حقوق
        • اندیشکده حقوق بین الملل
        • اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
        • اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی
      • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
        • اندیشکده راهبردی مقاومت
        • اندیشکده فلسفه سیاسی
        • اندیشکده مطالعات آمریکا
        • اندیشکده مطالعات رژیم صهونیستی
      • دانشکده الهيات ، معارف اسلامی و ارشاد
        • حلقه دین پژوهی
        • اندیشکده زبان عربی و تمدن اسلامی (اللغة العربیة والحضارة الإسلامية)
        • اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، زبان و فرهنگ
      • دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
        • اندیشکده تغییرات فرهنگی
        • اندیشکده فرهنگ و تربیت
      • فرا دانشکده‌ای 1
        • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
        • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
        • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
        • اندیشکده جهانگردی و میراث
        • اندیشكده بارش (بررسي اجتماعي رایانشي- شناختي)
        • اندیشکده اقتصاد ایران
      • فرا اندیشکده‌ای 2
        • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
        • اندیشکده اقتصاد، نفت و انرژی
        • اندیشکده حکمت فرهنگ
        • اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
        • اندیشکده راهبردی اربعین
      • فرا اندیشکده ای 3
        • اندیشکده فناوری نرم
        • اندیشکده بازرگانی بین الملل
        • اندیشکده تعامل (مطالعات میان‌­رشته­ای علوم اسلامی و علوم عرفی)
        • اندیشکده تبلیغ برون مرزی اسلام
        • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
      • فرا اندیشکده ای 4
        • اندیشکده مطالعات حسینی
        • اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
        • اندیشکده اقتصاد ایران
        • اندیشکده فقه حکمرانی
        • اندیشکده حکمرانی پولی
      • فرا اندیشکده ای 5
        • اندیشکده حقوق بانکی
        • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
        • اندیشکده حکمرانی هوشمند
        • اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی
        • اندیشکده تولید ملی
    • انجمن های علمی دانشجویی
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و حقوق
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
      • انجمن علمی دانشجویی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
    • حلقه ها
      • حلقه مطالعات اسلامی نفت و گاز
    • هسته های دانشجویی پژوهش محور
      • هسته مطالعات روسیه
      • هسته علوم تصمیم و هوشمندی کسب و کار
  • مراکز پژوهشی
    • باشگاه شبیه سازی
    • مرکز رشد
    • مرکز نوآوری
    • کتابخانه
  • رویداد
    • خبر
    • نشست
    • کلیپ
    • گزارش تحلیلی
    • سمینار
    • کارگاه
    • همایش
    • جلسه
    • مدرسه
    • گردهمایی
    • نوشته
  • منشور علمی-پژوهشی
    • کتاب
    • مقاله
    • نشریه
    • پژوهه
 
  • 02188094001
  • pajooheshgah@isu.ac.ir
  • نوشته ها
  • تماس با ما
  • درباره ما
پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)
  • پژوهش در دانشگاه
    • سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهشی
    • آمارها و شاخص‌های پژوهشی
    • دانشگاه در عرصه بین الملل
  • اهم حوزه‌های پژوهشی
    • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
    • حقوق بشر
    • مقام معظم رهبری
    • سایر
  • تشکل‌های پژوهشی
    • واحدهای پژوهشی
      • دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
        • اندیشکده امانت
        • اندیشکده نظام پولی و بانکی ایران
        • اندیشکده نور (نظام سازی و راهبری مدیریت منابع انسانی اسلامی)
        • اندیشکده مدیریت راهبردی
      • دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
        • اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی
      • دانشکده معارف اسلامی و حقوق
        • اندیشکده حقوق بین الملل
        • اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
        • اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی
      • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
        • اندیشکده راهبردی مقاومت
        • اندیشکده فلسفه سیاسی
        • اندیشکده مطالعات آمریکا
        • اندیشکده مطالعات رژیم صهونیستی
      • دانشکده الهيات ، معارف اسلامی و ارشاد
        • حلقه دین پژوهی
        • اندیشکده زبان عربی و تمدن اسلامی (اللغة العربیة والحضارة الإسلامية)
        • اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، زبان و فرهنگ
      • دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
        • اندیشکده تغییرات فرهنگی
        • اندیشکده فرهنگ و تربیت
      • فرا دانشکده‌ای 1
        • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
        • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
        • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
        • اندیشکده جهانگردی و میراث
        • اندیشكده بارش (بررسي اجتماعي رایانشي- شناختي)
        • اندیشکده اقتصاد ایران
      • فرا اندیشکده‌ای 2
        • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
        • اندیشکده اقتصاد، نفت و انرژی
        • اندیشکده حکمت فرهنگ
        • اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
        • اندیشکده راهبردی اربعین
      • فرا اندیشکده ای 3
        • اندیشکده فناوری نرم
        • اندیشکده بازرگانی بین الملل
        • اندیشکده تعامل (مطالعات میان‌­رشته­ای علوم اسلامی و علوم عرفی)
        • اندیشکده تبلیغ برون مرزی اسلام
        • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
      • فرا اندیشکده ای 4
        • اندیشکده مطالعات حسینی
        • اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
        • اندیشکده اقتصاد ایران
        • اندیشکده فقه حکمرانی
        • اندیشکده حکمرانی پولی
      • فرا اندیشکده ای 5
        • اندیشکده حقوق بانکی
        • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
        • اندیشکده حکمرانی هوشمند
        • اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی
        • اندیشکده تولید ملی
    • انجمن های علمی دانشجویی
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و حقوق
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
      • انجمن علمی دانشجویی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
    • حلقه ها
      • حلقه مطالعات اسلامی نفت و گاز
    • هسته های دانشجویی پژوهش محور
      • هسته مطالعات روسیه
      • هسته علوم تصمیم و هوشمندی کسب و کار
  • مراکز پژوهشی
    • باشگاه شبیه سازی
    • مرکز رشد
    • مرکز نوآوری
    • کتابخانه
  • رویداد
    • خبر
    • نشست
    • کلیپ
    • گزارش تحلیلی
    • سمینار
    • کارگاه
    • همایش
    • جلسه
    • مدرسه
    • گردهمایی
    • نوشته
  • منشور علمی-پژوهشی
    • کتاب
    • مقاله
    • نشریه
    • پژوهه
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)رویداداندیشکده هااندیشکده فرهنگ و تربیتآب از سرچشمه گل‌آلود است! (2 از 5)

آب از سرچشمه گل‌آلود است! (2 از 5)

9 تیر 1403
ارسال شده توسط پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
اندیشکده فرهنگ و تربیت
105 بازدید

بخش اول: فلسفه تربيت در جمهوري اسلامي ايران

 

▪️بخش اول مبانی نظری را می‌توان به دو بخش کلی تقسیم کرد؛ مبانی فلسفی و گزاره‌های تربیتی مبتنی بر آن. در قسمت اول سعی شده است تا قضایای فلسفی و مدللی که مورد پذیرش نظام ارزشی مقبول جامعه است و می‌تواند مبنای استنباط گزاره‌های مربوط به تعریف تربیت، اهداف و اصول آن قرار گیرند، با نظم خاصی در پنج گروه هستی‌شناختی، انسان‌شناختی، معرفت‌شناختی، ارزش‌شناختی و دین‌شناختی به عنوان «مبانی اساسی تربیت» صورت‌بندی شود. در قسمت دوم نیز، با توجه به مبانی اساسی تربیت، به بیان چیستی، چرایی و چگونگی تربیت پرداخته شده است.

 

▪️چنانچه گذشت، هدف از بیان مبانی فلسفی، استخراج گزاره‌های مربوط به تربیت است. لیکن سه ابهامی که در ادامه مورد بحث قرار می‌گیرند، منجر به کاهش اعتبار خروجی‌های حاصل شده می‌شود.

1️⃣اولین ابهام مرتبط با ملاک گزینش گزاره‌های فلسفی در مبانی اساسی تربیت است. بدین معنا که مشخص نیست چگونه از میان انبوه گزاره‌های فلسفی، این مجموعه مورد توجه قرار گرفته است. چراکه اگر ملاک انتخاب آن‌ها استخراج گزاره‌های مربوط به تربیت است، پس چرا گزاره‌های فلسفی مهمی مانند اصالت فرد و جامعه که در تربیت اثرات تعیین‌کننده‌ای دارند در این میان یافت نمی‌شوند؟ از این‌رو به نظر می‌رسد ملاک انتخاب گزاره‌ها به درستی مشخص نشده یا در انتخاب گزاره‌ها به ملاک پایبند نبوده یا هر دو!

2️⃣ فارغ از ملاک گزینش، مکتب فکری پشتیبان برای استخراج و انتخاب گزاره‌های فلسفی نیز محل تأمل است. اکثر گزاره‌های مذکور از مبانی فلسفی صدرایی قابل احصاء است؛ لیکن به نظر می‌رسد این مسئله در مبانی نظری مورد سانسور قرار گرفته است. هر چند در مبانی نظری (صفحه 42) به استفاده از دیدگاه‌های مشهور در بین فیلسوفان مسلمان بویژه فیلسوفان صدرایی اشاره شده است، اما در پاورقی‌های این بخش با انبوهی از ارجاعات به سایر اندیشمندان روبه‌رو می‌شویم، به‌نحوی که به نظر می‌رسد به قصد در پرده‌کردن و عدم ارجاع مستقیم به ملاصدرا این اقدام صورت گرفته است. اگر ادعای مذکور صحیح نباشد، اشکال دیگری بوجود می‌آید؛ چگونه ممکن است بتوان قسمت‌های مختلفی را از نظام فکری اندیشمندان مسلمانی که بعضاً مبادی و چارچوب اندیشه یکسانی ندارند کنار یکدیگر گذاشت و نظام سازوار دیگری را بوجود آورد؟

3️⃣با فرض صورت‌بندی سازوار مبانی با ملاک صحیح، می‌توان وارد گام بعد، یعنی استخراج گزاره‌های تربیتی از مبانی فلسفی شد. بدین منظور می‌بایست از روش‌های دقیق منطقی و فلسفی بهره‌ برد تا خروجی حاصل از اعتبار روش‌شناختی برخوردار باشد. از نقاط ابهام مبانی نظری، خصوصاً در بخش اول، چگونگی استخراج گزاره‌های تربیتی از مبانی فلسفی است. چرا که توضیح روش‌شناسانه معتبری در این سند یافت نشده و آثار استفاده از روش‌های منطقی و فلسفی معتبر نیز مشهود نیست. بدین معنا که مفاهیم تربیتی بسیاری مانند هدف تربیت از این مبانی استخراج شده‌اند؛ لیکن مشخص نیست از کدام مبنا و چگونه به این گزاره و تبیین آن رسیده‌اند.

 

▪️به‌طور کلی نقاط ضعف بسیاری در بخش اول مبانی نظری ، بخصوص در گزاره‌های تربیت مستخرج از مبانی، وجود دارد. متأسفانه مبنایی‌ترین بخش مبانی نظری که می‌بایست از اتقان و انسجام کافی برخوردار باشد، دچار کلی‌گویی و لکنت زبان در بیان ضروریات است. برای نمونه تبیین شفافی از حیات طیبه به‌عنوان هدف غایی تربیت بیان نشده است. همچنین چگونگی طیفی و تشکیکی بودن ، نحوه ارزیابی و دست‌یابی به آن نیز محل اشکال است. این ابهامات در اصول تربیتی به مثابه چگونگی عمل تربیت نیز یافت می‌شود که شرح آن از حوصله این یادداشت خارج است. حاصل آنکه، به‌نظر بخش اول جای پا ی محکمی برای امتداد در سایر بخش فراهم نمی‌کند و چون خشت اول را معمار کج نهد، تا ثریا می‌رود دیوار کج!

 

پ.ن:

از اعظم ابهامات بخش اول مبانی نظری، چگونگی استنباط تعریف تربیت از مبانی فلسفی است که به شرط توفیق در یادداشتی مجزا به شرح آن پرداخته خواهد شد.

 

✒️مجتبی عابدپور

پژوهشگر میز تربیت رسمی، اندیشکده فرهنگ و تربیت

 

سند تحول مبانی نظری خط‌مشی‌گذاری آموزش و پرورش تربیت رسمی مبانی اساسی تربیت

@farhang tarbiat

درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام

اتحاد آموزش و پژوهش از دیرباز در نهادهای علمی اسلامی ریشه داشته است و در دوران اخیر نیز با ظهور نسلهای جدید دانشگاهی به خصوص دانشگاههای پژوهشی تجلی یافته است. در این رویکرد دیگر دانشگاه صرفاً نهادی آموزشی نیست بلکه پژوهش و پژوهشگری روح آن محسوب می شود و محتوای پژوهشها به صورت ارگانیک در سرفصلهای آموزشی سریان پیدا میکنند. از آنجایی که نقطه آغاز پژوهش مسئله است جریان علم آموزی با حل مسئله گره می خورد و دانشجو که پیش از این صرفاً مخاطب متون و کلاسهای آموزشی بود اکنون به عنوان مهم ترین سرمایه دانشگاه در ارتباط نزدیک با پژوهشهای مسأله محور قرار میگیرد که این مهم فهم دانشجو از آموزشهای دریافتی را نیز ارتقا داده و به واقعیت نزدیک تر میکند.

نوشته های بیشتر از پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

کتاب تربیت بر مدار فطرت

مطالبات بی‌حاصل

 آب از سرچشمه گل‌آلود است!  (5 از 5)

  آب از سرچشمه گل‌آلود است!   (4 از 5)

 آب از سرچشمه گل‌آلود است!(3 از 5)

آب از سرچشمه گل‌آلود است! (1 از 5)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آمریکا
  • ارسطو
  • اقتصاد ملی
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
  • انجمن های علمی دانشجویی
  • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
  • اندیشکده بازرگانی بین الملل
  • اندیشکده تولید ملی
  • اندیشکده حقوق بانکی
  • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
  • اندیشکده حقوق بین الملل
  • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
  • اندیشکده حکمرانی پولی
  • اندیشکده حکمرانی هوشمند
  • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
  • اندیشکده راهبردی مقاومت
  • اندیشکده سلامت اداری
  • اندیشکده فرهنگ و تربیت
  • اندیشکده فلسفه سیاسی
  • اندیشکده فناوری نرم
  • اندیشکده مطالعات آمریکا
  • اندیشکده مطالعات رژیم صهیونیسمی
  • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
  • اندیشکده نظام مالی
  • اندیشکده ها
  • انسان
  • انقلاب اسلامی ایران
  • اوکراین
  • بازاریابی
  • باشگاه شبیه سازی
  • بانک و بانکداری
  • پتروشیمی
  • پژوهشگاه
  • پژوهه
  • پول
  • پولشویی
  • پیمان شانگهای
  • تاریخ معاصر
  • جلسه
  • چین
  • حقوق
  • حقوق بشر
  • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
  • حلقه ها
  • خبر
  • دارو
  • روسیه
  • رویداد
  • سواحل مکران
  • شرکت دانش بنیان
  • صادرات
  • عربستان
  • عملکرد سایت
  • فصلنامه
  • کارگاه
  • کتاب
  • کرسی
  • کلیپ
  • گاهنامه
  • گزارش تحلیلی
  • گزارش تصویری
  • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
  • لبنیات
  • ماهنامه
  • مدرسه
  • مدیریت مالی
  • مرکز تبلیغ
  • مقاله
  • منشور علمی-پژوهشی
  • نشریه
  • نشست
  • نفت
  • نوشته
  • هسته مطالعات روسیه
  • هسته مطالعات فلسطین و رژیم صهیونیستی
  • همایش
  • هوش مصنوعی
  • وبینار
  • یادداشت
نوشته‌های تازه
  • ماهنامه خبری-تحلیلی چشم انداز آمریکا، *شماره ۴۴*
  • مقاله *وداع با آرمان آزادی فلسطین*
  • مقاله *فعالیت های دیپلماسی و اقتصادی چین در آفریقا*
  • گزارش *بررسی اعضای کابینه دوم دونالد ترامپ*
  • مقاله *تمییز علم از غیر علم*
درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)

در شکل گیری پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام که در بند پنجم راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری به دانشگاه نیز تحت عنوان راه اندازی پژوهشگاه قدرتمند در دل دانشگاه بر آن تاکید شده است. این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است.

  • تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیه الاسلام)
  • 02188094001
  • pajooheshgah@isu.ac.ir
فهرست
  • صفحه نخست
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • اندیشکده ها
  • حلقه ها
  • هسته ها
  • منشور علمی-پژوهشی
  • رویداد

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت