جستجو برای:
  • پژوهش در دانشگاه
    • سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهشی
    • آمارها و شاخص‌های پژوهشی
    • دانشگاه در عرصه بین الملل
  • اهم حوزه‌های پژوهشی
    • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
    • حقوق بشر
    • مقام معظم رهبری
    • سایر
  • تشکل‌های پژوهشی
    • واحدهای پژوهشی
      • دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
        • اندیشکده امانت
        • اندیشکده نظام پولی و بانکی ایران
        • اندیشکده نور (نظام سازی و راهبری مدیریت منابع انسانی اسلامی)
        • اندیشکده مدیریت راهبردی
      • دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
        • اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی
      • دانشکده معارف اسلامی و حقوق
        • اندیشکده حقوق بین الملل
        • اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
        • اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی
      • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
        • اندیشکده راهبردی مقاومت
        • اندیشکده فلسفه سیاسی
        • اندیشکده مطالعات آمریکا
        • اندیشکده مطالعات رژیم صهونیستی
      • دانشکده الهيات ، معارف اسلامی و ارشاد
        • حلقه دین پژوهی
        • اندیشکده زبان عربی و تمدن اسلامی (اللغة العربیة والحضارة الإسلامية)
        • اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، زبان و فرهنگ
      • دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
        • اندیشکده تغییرات فرهنگی
        • اندیشکده فرهنگ و تربیت
      • فرا دانشکده‌ای 1
        • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
        • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
        • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
        • اندیشکده جهانگردی و میراث
        • اندیشكده بارش (بررسي اجتماعي رایانشي- شناختي)
        • اندیشکده اقتصاد ایران
      • فرا اندیشکده‌ای 2
        • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
        • اندیشکده اقتصاد، نفت و انرژی
        • اندیشکده حکمت فرهنگ
        • اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
        • اندیشکده راهبردی اربعین
      • فرا اندیشکده ای 3
        • اندیشکده فناوری نرم
        • اندیشکده بازرگانی بین الملل
        • اندیشکده تعامل (مطالعات میان‌­رشته­ای علوم اسلامی و علوم عرفی)
        • اندیشکده تبلیغ برون مرزی اسلام
        • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
      • فرا اندیشکده ای 4
        • اندیشکده مطالعات حسینی
        • اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
        • اندیشکده اقتصاد ایران
        • اندیشکده فقه حکمرانی
        • اندیشکده حکمرانی پولی
      • فرا اندیشکده ای 5
        • اندیشکده حقوق بانکی
        • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
        • اندیشکده حکمرانی هوشمند
        • اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی
        • اندیشکده تولید ملی
    • انجمن های علمی دانشجویی
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و حقوق
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
      • انجمن علمی دانشجویی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
    • حلقه ها
      • حلقه مطالعات اسلامی نفت و گاز
    • هسته های دانشجویی پژوهش محور
      • هسته مطالعات روسیه
      • هسته علوم تصمیم و هوشمندی کسب و کار
  • مراکز پژوهشی
    • باشگاه شبیه سازی
    • مرکز رشد
    • مرکز نوآوری
    • کتابخانه
  • رویداد
    • خبر
    • نشست
    • کلیپ
    • گزارش تحلیلی
    • سمینار
    • کارگاه
    • همایش
    • جلسه
    • مدرسه
    • گردهمایی
    • نوشته
  • منشور علمی-پژوهشی
    • کتاب
    • مقاله
    • نشریه
    • پژوهه
 
  • 02188094001
  • pajooheshgah@isu.ac.ir
  • نوشته ها
  • تماس با ما
  • درباره ما
پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)
  • پژوهش در دانشگاه
    • سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهشی
    • آمارها و شاخص‌های پژوهشی
    • دانشگاه در عرصه بین الملل
  • اهم حوزه‌های پژوهشی
    • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
    • حقوق بشر
    • مقام معظم رهبری
    • سایر
  • تشکل‌های پژوهشی
    • واحدهای پژوهشی
      • دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
        • اندیشکده امانت
        • اندیشکده نظام پولی و بانکی ایران
        • اندیشکده نور (نظام سازی و راهبری مدیریت منابع انسانی اسلامی)
        • اندیشکده مدیریت راهبردی
      • دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
        • اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی
      • دانشکده معارف اسلامی و حقوق
        • اندیشکده حقوق بین الملل
        • اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
        • اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی
      • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
        • اندیشکده راهبردی مقاومت
        • اندیشکده فلسفه سیاسی
        • اندیشکده مطالعات آمریکا
        • اندیشکده مطالعات رژیم صهونیستی
      • دانشکده الهيات ، معارف اسلامی و ارشاد
        • حلقه دین پژوهی
        • اندیشکده زبان عربی و تمدن اسلامی (اللغة العربیة والحضارة الإسلامية)
        • اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، زبان و فرهنگ
      • دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
        • اندیشکده تغییرات فرهنگی
        • اندیشکده فرهنگ و تربیت
      • فرا دانشکده‌ای 1
        • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
        • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
        • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
        • اندیشکده جهانگردی و میراث
        • اندیشكده بارش (بررسي اجتماعي رایانشي- شناختي)
        • اندیشکده اقتصاد ایران
      • فرا اندیشکده‌ای 2
        • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
        • اندیشکده اقتصاد، نفت و انرژی
        • اندیشکده حکمت فرهنگ
        • اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
        • اندیشکده راهبردی اربعین
      • فرا اندیشکده ای 3
        • اندیشکده فناوری نرم
        • اندیشکده بازرگانی بین الملل
        • اندیشکده تعامل (مطالعات میان‌­رشته­ای علوم اسلامی و علوم عرفی)
        • اندیشکده تبلیغ برون مرزی اسلام
        • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
      • فرا اندیشکده ای 4
        • اندیشکده مطالعات حسینی
        • اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
        • اندیشکده اقتصاد ایران
        • اندیشکده فقه حکمرانی
        • اندیشکده حکمرانی پولی
      • فرا اندیشکده ای 5
        • اندیشکده حقوق بانکی
        • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
        • اندیشکده حکمرانی هوشمند
        • اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی
        • اندیشکده تولید ملی
    • انجمن های علمی دانشجویی
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و حقوق
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
      • انجمن علمی دانشجویی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
    • حلقه ها
      • حلقه مطالعات اسلامی نفت و گاز
    • هسته های دانشجویی پژوهش محور
      • هسته مطالعات روسیه
      • هسته علوم تصمیم و هوشمندی کسب و کار
  • مراکز پژوهشی
    • باشگاه شبیه سازی
    • مرکز رشد
    • مرکز نوآوری
    • کتابخانه
  • رویداد
    • خبر
    • نشست
    • کلیپ
    • گزارش تحلیلی
    • سمینار
    • کارگاه
    • همایش
    • جلسه
    • مدرسه
    • گردهمایی
    • نوشته
  • منشور علمی-پژوهشی
    • کتاب
    • مقاله
    • نشریه
    • پژوهه
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)رویداداندیشکده هااندیشکده فرهنگ و تربیت  آب از سرچشمه گل‌آلود است!   (4 از 5)

  آب از سرچشمه گل‌آلود است!   (4 از 5)

9 تیر 1403
ارسال شده توسط پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
اندیشکده فرهنگ و تربیت ، رویداد ، نوشته
117 بازدید

بخش سوم: ره‌نامه نظام تربيت رسمی و عمومی در جمهوري اسلامي ايران

 

▪️ ره‌نامه در مبانی نظری، ناظر به تعیین برخی مباحث مهم و اساسی درباره نظام تربیت رسمی عمومی (نظیر تعیین رسالت و کارکردها، حدود مسئولیت، نقش ارکان جریان تربیت در این نظام و نحوه ارتباط آن با دیگر عوامل سهیم و مؤثر) بر مبنای فلسفه خاص تربیت رسمی و عمومی و با توجه به مقتضیات اجتماعی و شرایط زمانی و بومی نوشته شده است (مبانی نظری، ص 327).

 

▪️ در مبانی نظری، رهنامه عبارت است از طرحواره‌ای مفهومی و نظام‌مند که لوازم و دلالت‌های مبتنی بر فلسفه تربیت رسمی عمومی را با بهره‌مندی مناسب از یافته‌های علوم تربیتی در عرصه سیاست و عمل در نظام تربیت رسمی عمومی مشخص می‌کند. این الگوی نظری جامع خصوصیات وضعیت مطلوب این نظام را مشخص می‌کند و همچنین با بیان تعریف، وظایف، رویکرد، اصول و روابط هر یک از زیرنظام‌های اصلی آن، چگونگی تحقق عملی آن‌ها را ترسیم می‌کند (مبانی نظری، ص 328). به عبارت دیگر، ره‌نامه نقشه‌ای است که بر اساس آن، هر گونه تحول اساسی در نظام تربیت رسمی عمومی، مبتنی بر الگویی کلان که متکی بر مبانی نظری و دلالت‌های فلسفه تربیت اسلامی است، انجام می‌شود.

 

▪️ نکته قابل توجه در این بخش، تعریف و کارکرد ره‌نامه یا دکترین است. ره‌نامه را می‌توان به نوعی واسطی برای ارتباط میان فلسفه و خط‌مشی قلمداد کرد؛ بدین معنا که از یک‌طرف الهام گرفته از مبانی و مبادی عمیق فکری و فلسفی بوده، و از طرف دیگر، متناسب با مقتضیات مکان و زمان راهنمایی برای خط‌مشی‌های زمان‌مند و مکان‌مند است. در این صورت، ره‌نامه به نوعی فناوری تبدیل مبانی به خط‌مشی‌ها است و وظیفه حفظ و حراست از خط فکری مبانی را در خط‌مشی‌ها با رعایت اقتضائات بر عهده دارد. حال آنکه نمونه‌های بسیاری برای نقض این کارکرد در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و زیرنظام‌های آن به مثابه خط‌مشی‌های حاصل از مبانی نظری و ره‌نامه وجود دارد که به عنوان نمونه به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

  1. 1. فعالیت‌های بخش خصوصی در توسعه کمی و کیفی که رقابت در فعالیت‌های تربیتی را (برای جذب متقاضیان بیشتر از طریق عملکرد بهتر) تشدید می‌نماید (مبانی نظری، ص 395).
  2. 2. تخصیص بودجه مبتنی بر ستانده، مانند تعداد «متربیان موفق» به‌همراه قدرت‌سپاری برای انتخاب عوامل تربیتی (مبانی نظری، ص 395).
  3. 3. درگیرشدن شهرداری‌ها و استانداری‌ها در مسائل تربیت رسمی و عمومی بویژه مسائل مالی (مبانی نظری، ص 396).
  4. 3. انتقال بار مالی تربیت رسمی و عمومی به متقاضیان و خانواده‌ها (مبانی نظری، ص 397)
  5. 4. استفاده از تحلیل هزینه-فایده در نظام تربیت رسمی و عمومی به‌عنوان مبنای تصمیم‌گیری و توانمندی‌های متناسب با آن و با مشارکت عوامل سهیم و مؤثر (مبانی نظری، ص 397).
  6. 5. توسعه رقابت، به‌مثابه رویکردی برای ارتقای کارایی نظام تربیت رسمی و عمومی؛ به‌نحوی که دولت مجاز به مخدوش کردن حوزه عملکرد سازوکارهای بازار نباشد (مبانی نظری، ص 398).

 

▪️ با توجه به اینکه مبانی نظری درصدد ارائه نسخه‌ای نظری-بومی بوده و اساساً ره‌نامه نسخه‌ای بومی است و نسبت به مقتضیات زمان و مکان ملاحظاتی دارد، توصیه‌های آن نیز می‌بایست این موارد را رعایت کند. اما همانطور که در این پنج توصیة زیرنظام مالی مشاهده می‌شود، تجویزهای ارائه شده ربط چندانی به مبانی نداشته و چه بسا با آن تناقض دارد! به نظر می‌رسد یکی از گلوگاه‌هایی که منجر به انحراف برنامه‌های زیرنظام و بعضاً سند تحول شده است، خلاء کارکردی در ره‌نامه است. در واقع، با فرض مطلوبیت بخش اول و دوم مبانی نظری (که یادداشت‌های پیشین عکس آن را نشان دادند)، در صورتی که ره‌نامه نتواند این ارتباط را به خوبی برقرار کند، خط‌مشی‌های اجرایی در میدان عمل نیز در بهترین حالت، قطاری است که با سرعت حرکت می‌کند، اما در جهت نامطلوب!

 

✒️مجتبی عابدپور

پژوهشگر میز تربیت رسمی، اندیشکده فرهنگ و تربیت

 

اندیشکده فرهنگ و تربیت

@farhang_tarbiat

درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام

اتحاد آموزش و پژوهش از دیرباز در نهادهای علمی اسلامی ریشه داشته است و در دوران اخیر نیز با ظهور نسلهای جدید دانشگاهی به خصوص دانشگاههای پژوهشی تجلی یافته است. در این رویکرد دیگر دانشگاه صرفاً نهادی آموزشی نیست بلکه پژوهش و پژوهشگری روح آن محسوب می شود و محتوای پژوهشها به صورت ارگانیک در سرفصلهای آموزشی سریان پیدا میکنند. از آنجایی که نقطه آغاز پژوهش مسئله است جریان علم آموزی با حل مسئله گره می خورد و دانشجو که پیش از این صرفاً مخاطب متون و کلاسهای آموزشی بود اکنون به عنوان مهم ترین سرمایه دانشگاه در ارتباط نزدیک با پژوهشهای مسأله محور قرار میگیرد که این مهم فهم دانشجو از آموزشهای دریافتی را نیز ارتقا داده و به واقعیت نزدیک تر میکند.

نوشته های بیشتر از پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

سلسله‌جلسات “آشنایی با مهارت‌های نوشتاری برای دانشجویان”

جلسه “ظرفیت پیاده‌روی‌های مذهبی در  همگرایی پیروان ادیان (بررسی مصداقی زیارت اربعین و راهپیمایی لوخان)”

جلسه “چالش‌های (مبنایی،روش شناسانه ،علمی) پیش‌روی نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی در پرتو اربعین حسینی”

جلسه “الزامات گفتمانی نظریه‌پردازی علوم انسانی اسلامی در پرتو اربعین حسینی”

کارگاه “روش تحلیل مفهومی”

جلسه “نقدی بر اخلاق جنگ در  ارتش رژیم صهیونیستی”

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آمریکا
  • ارسطو
  • اقتصاد ملی
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
  • انجمن های علمی دانشجویی
  • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
  • اندیشکده بازرگانی بین الملل
  • اندیشکده تولید ملی
  • اندیشکده حقوق بانکی
  • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
  • اندیشکده حقوق بین الملل
  • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
  • اندیشکده حکمرانی پولی
  • اندیشکده حکمرانی هوشمند
  • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
  • اندیشکده راهبردی مقاومت
  • اندیشکده سلامت اداری
  • اندیشکده فرهنگ و تربیت
  • اندیشکده فلسفه سیاسی
  • اندیشکده فناوری نرم
  • اندیشکده مطالعات آمریکا
  • اندیشکده مطالعات رژیم صهیونیسمی
  • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
  • اندیشکده نظام مالی
  • اندیشکده ها
  • انسان
  • انقلاب اسلامی ایران
  • اوکراین
  • بازاریابی
  • باشگاه شبیه سازی
  • بانک و بانکداری
  • پتروشیمی
  • پژوهشگاه
  • پژوهه
  • پول
  • پولشویی
  • پیمان شانگهای
  • تاریخ معاصر
  • جلسه
  • چین
  • حقوق
  • حقوق بشر
  • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
  • حلقه ها
  • خبر
  • دارو
  • روسیه
  • رویداد
  • سواحل مکران
  • شرکت دانش بنیان
  • صادرات
  • عربستان
  • عملکرد سایت
  • فصلنامه
  • کارگاه
  • کتاب
  • کرسی
  • کلیپ
  • گاهنامه
  • گزارش تحلیلی
  • گزارش تصویری
  • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
  • لبنیات
  • ماهنامه
  • مدرسه
  • مدیریت مالی
  • مرکز تبلیغ
  • مقاله
  • منشور علمی-پژوهشی
  • نشریه
  • نشست
  • نفت
  • نوشته
  • هسته مطالعات روسیه
  • هسته مطالعات فلسطین و رژیم صهیونیستی
  • همایش
  • هوش مصنوعی
  • وبینار
  • یادداشت
نوشته‌های تازه
  • ماهنامه خبری-تحلیلی چشم انداز آمریکا، *شماره ۴۴*
  • مقاله *وداع با آرمان آزادی فلسطین*
  • مقاله *فعالیت های دیپلماسی و اقتصادی چین در آفریقا*
  • گزارش *بررسی اعضای کابینه دوم دونالد ترامپ*
  • مقاله *تمییز علم از غیر علم*
درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)

در شکل گیری پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام که در بند پنجم راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری به دانشگاه نیز تحت عنوان راه اندازی پژوهشگاه قدرتمند در دل دانشگاه بر آن تاکید شده است. این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است.

  • تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیه الاسلام)
  • 02188094001
  • pajooheshgah@isu.ac.ir
فهرست
  • صفحه نخست
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • اندیشکده ها
  • حلقه ها
  • هسته ها
  • منشور علمی-پژوهشی
  • رویداد

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت