همه ما تربیت‌یافته والدین و معلمانی هستیم که با دانش و مهارت و دلسوزی، برای شکل‌گیری شخصیتمان تلاش کرده‌اند. کسانی که از اولین لحظه تولد، دستمان بگرفتند و ما را پابه‌پا تا این جا رساندند. بی‌شک، تربیت یکی از مهمترین کارهای بشر است و کسانی که به این حوزه قدم می‌گذارند؛ ارزشمندترین افرادند. بهشت زیر پای زنانی قرار می‌گیرد که نقش مادری دارند و بهترین بندگان خدا در همین جایگاه قرار می‌گیرند. از این رو می‌توان گفت «نقش معلم در جامعه، نقش انبیاست و انبیا هم معلم بشر هستند.» (صحیفه امام؛ ج۹؛ ص۲۹۱) خداوند انسان را آفرید و برای راهنمایی و راهبری او در جهت رسیدن به تمدن الهی و توحیدی، پیامبران را فرو فرستاد. پس از آنان نیز هر کس بخواهد نقش جانشینی انبیا را به عهده بگیرد باید آن راه را بشناسد و در همان جهت گام بردارد. بدین ترتیب می‌توان گفت «برای ایجاد یک تمدّن اسلامی – مانند هر تمدّن دیگر – دو عنصر اساسی لازم است: یکی تولید فکر، یکی پرورش انسان.» (بیانات مقام معظم رهبری؛ ۱۴/۰۷/۱۳۷۹) به تعبیر دیگر برای پیمودن راه پیامبران در جهت دستیابی به تمدن توحیدی، باید انسانِ متناسب با آن را تربیت کنیم و برای این کار باید دانش تربیتی مبتنی بر اندیشه اسلام ناب را بیاموزیم و تولید کنیم.

اندیشکده فرهنگ و تربیت در سال ۱۳۹۶ در قالب هسته علمی در دانشکده فرهنگ و ارتباطات کار خود را آغاز کرد و پس از ۴ سال فعالیت در تابستان سال ۱۴۰۱ به عنوان اندیشکده به ادامه فعالیت خود در سطوح گسترده تری پرداخت. 

باید دانست اندیشه و روش تربیتی انبیا، تنها گفتگوی دوجانبه و تعامل فردی نبود. «انبیا می‌گویند برای ساختن انسان باید محیط متناسب، محیط سالم، محیطی که بتواند او را در خود بپروراند، تربیت کرد و بس. انبیا می‌گویند دانه دانه نمی‌شود قالب گرفت، کارخانه باید درست کرد… باید جامعه الهی، جامعه توحیدی، محیط متناسب درست کرد، تا انسان در این محیط متناسب، نه یکی‌اش، نه ده‌تایش، نه هزارتایش بلکه گروه گروهش ساخته بشوند.» (طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن؛ ص۳۰۵ و ۳۰۶) در این نگاه، تربیت صحیح، از راه ایجاد محیط سالم و پاک محقق می‌شود و این یعنی فرهنگ‌سازی. فرهنگ همان چیزی است که همه ما را فراگرفته و تأثیر مستمر و مستقیمی بر شخصیت و عملکرد ما دارد. «فرهنگ، به معنای هوایی است که ما تنفّس میکنیم» (۰۱/۰۱/۱۳۹۳) «انسان وقتی که این هوا را استنشاق کرد، با هوایی که استنشاق کرده و با آن جانی که گرفته، می تواند دو قدم بردارد و جلو برود؛ بقیه ی کارها همه برخاسته ی از آن چیزی است که شما استنشاق کرده اید.» (۰۴/۰۶/۱۳۸۶) خلاصه این‌که حقیقت تربیت آمیخته و گره‌خورده با فرهنگ و برخاسته از آن است.

در این راستا اندیشکده فرهنگ و تربیت در دانشگاه امام صادق(ع) ، به مسئله تعلیم و تربیت نه از منظر روانشناسی و فردگرایانه بلکه از منظر اجتماعی و جامعه محور نگاه می کند.

راهبرد اصلی اندیشکده فرهنگ و تربیت حمایت ، ترویج و گفتمان سازی اندیشه های تربیتی اصیل می باشد و حیطه فعالیت خود را در سطوح مختلفی همچون عموم افراد درگیر با مسئله تربیت مانند والدین و معلمین ، فعالان و پژوهشگران تعلیم و تربیت و نهاد های حاکمیتی تعریف کرده است.

دکتر میثم صداقت زاده

مسئولیت در اندیشکده:

مدیر اندیشکده فرهنگ و تربیت

سایر مسئولیت ها:

عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام

مدیر گروه فرهنگ و تربیت دانشگاه امام صادق علیه السلام

مدیر عامل مجتمع فرهنگی آموزشی امام صادق علیه السلام

مدیر مرکز تربیت مربی کرامت

حوزه تخصصی مطالعاتی:

اندیشه تربیتی شهید مطهری(ره)

آثار پژوهشی:

کتاب تربیت بر مدار فطرت

کتاب رفتارشناسی رهبر معظم انقلاب در قبال مذاکرات و در وصف صفا

 

دکتر سجاد مهدی زاده

مسئولیت در اندیشکده:

عضو شورای سیاست گذاری اندیشکده فرهنگ و تربیت و استاد هسته تربیت و خانواده

سایر مسئولیت ها :

عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ وارتباطات دانشگاه امام صادق علیه السلام

معاون دانشجویی دانشکده فرهنگ و ارتباطات

آثار پژوهشی:

الگوی ارتباطات انسانی مطلوب در فرهنگ اسلامی

توصیه‌هایی به جوانان برای خودمدیریتی در منابع اسلامی

سیر تطور وضعیت زنان از عصر جاهلیت تا دوران خلفا

جایگاه لذت در سبک زندگی اسلامی‌ (با تاکید بر لذت جنسی)

حوزه تخصصی مطالعاتی:

خانواده

سبک زندگی

تربیت جنسی

دکتر سجاد طباطبایی نژاد

مسئولیت در اندیشکده:

عضو شورای سیاست گذاری اندیشکده فرهنگ و تربیت و استاد هسته تعلیم و تربیت رسمی

سایر مسئولیت ها :

عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگ وارتباطات دانشگاه امام صادقعلیه السلام

آثار پژوهشی:

کتاب پایه شبکه تربیتی صالحین- کتاب اول: انسان شناسی اسلامی

کتاب روش تدریس درس هدیه های آسمان

کتاب نظام ولایت در اسلام

کتاب علوم و معارف قرآنی (۱) – کتاب درسی دانش آموزان رشته علوم و و معارف اسلامی

کتاب علوم و معارف قرآنی (۲) – کتاب درسی دانش آموزان رشته علوم و و معارف اسلامی

کتاب علوم و معارف قرآنی (۳) – کتاب درسی دانش آموزان رشته علوم و و معارف اسلامی

کتاب عیار صالحین

حوزه تخصصی مطالعاتی:

مطالعات آموزش دین

برنامه درسی

 

دکتر امیرحسین سلیمانی

استاد هسته اندیشه تربیتی علامه طباطبایی(ره)

 

حجت الاسلام و المسلمین احمدرضا اعلایی

استاد هسته تربیت و قرآن

 

دکتر شاه آبادی

استاد هسته هیئت و مسجد

 

دکتر ابراهیم خانی

استاد هسته فلسفه اسلامی

 

جناب آقای صفائی حائری

استاد هسته اندیشه تربیتی استاد صفایی حائری(ره)

 

جناب آقای شهرام رامشت

عضو شورای سیاست گذاری اندیشه فرهنگ و تربیت

 

جناب آقای محمد جواد کشانی

دبیر علمی اندیشکده فرهنگ و تربیت و راهبر هسته علامه طباطبایی(ره)

 

سرکار خانم مریم صالحی

راهبر هسته تربیت و قرآن

 

جناب آقای سید رضی آل حسینی

راهبر هسته هیئت و مسجد

 

سرکار خانم مرجان هنرجو

راهبر هسته فلسفه اسلامی

 

سرکارخانم مینا فیاضی

راهبر هسته استاد صفایی حائری

 

جناب آقای نیما مسیب زاده

راهبر هسته تربیت و بازی

محمد جواد کشانی

رامین اژدری

علی منصف زاده اصل

محمدحسین عابدزاده خراسانی

مجتبی گلینی

سیدعلی آقابزاز