جستجو برای:
  • پژوهش در دانشگاه
    • سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهشی
    • آمارها و شاخص‌های پژوهشی
    • دانشگاه در عرصه بین الملل
  • اهم حوزه‌های پژوهشی
    • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
    • حقوق بشر
    • مقام معظم رهبری
    • سایر
  • تشکل‌های پژوهشی
    • واحدهای پژوهشی
      • دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
        • اندیشکده امانت
        • اندیشکده نظام پولی و بانکی ایران
        • اندیشکده نور (نظام سازی و راهبری مدیریت منابع انسانی اسلامی)
        • اندیشکده مدیریت راهبردی
      • دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
        • اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی
      • دانشکده معارف اسلامی و حقوق
        • اندیشکده حقوق بین الملل
        • اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
        • اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی
      • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
        • اندیشکده راهبردی مقاومت
        • اندیشکده فلسفه سیاسی
        • اندیشکده مطالعات آمریکا
        • اندیشکده مطالعات رژیم صهونیستی
      • دانشکده الهيات ، معارف اسلامی و ارشاد
        • حلقه دین پژوهی
        • اندیشکده زبان عربی و تمدن اسلامی (اللغة العربیة والحضارة الإسلامية)
        • اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، زبان و فرهنگ
      • دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
        • اندیشکده تغییرات فرهنگی
        • اندیشکده فرهنگ و تربیت
      • فرا دانشکده‌ای 1
        • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
        • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
        • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
        • اندیشکده جهانگردی و میراث
        • اندیشكده بارش (بررسي اجتماعي رایانشي- شناختي)
        • اندیشکده اقتصاد ایران
      • فرا اندیشکده‌ای 2
        • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
        • اندیشکده اقتصاد، نفت و انرژی
        • اندیشکده حکمت فرهنگ
        • اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
        • اندیشکده راهبردی اربعین
      • فرا اندیشکده ای 3
        • اندیشکده فناوری نرم
        • اندیشکده بازرگانی بین الملل
        • اندیشکده تعامل (مطالعات میان‌­رشته­ای علوم اسلامی و علوم عرفی)
        • اندیشکده تبلیغ برون مرزی اسلام
        • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
      • فرا اندیشکده ای 4
        • اندیشکده مطالعات حسینی
        • اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
        • اندیشکده اقتصاد ایران
        • اندیشکده فقه حکمرانی
        • اندیشکده حکمرانی پولی
      • فرا اندیشکده ای 5
        • اندیشکده حقوق بانکی
        • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
        • اندیشکده حکمرانی هوشمند
        • اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی
        • اندیشکده تولید ملی
    • انجمن های علمی دانشجویی
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و حقوق
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
      • انجمن علمی دانشجویی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
    • حلقه ها
      • حلقه مطالعات اسلامی نفت و گاز
    • هسته های دانشجویی پژوهش محور
      • هسته مطالعات روسیه
      • هسته علوم تصمیم و هوشمندی کسب و کار
  • مراکز پژوهشی
    • باشگاه شبیه سازی
    • مرکز رشد
    • مرکز نوآوری
    • کتابخانه
  • رویداد
    • خبر
    • نشست
    • کلیپ
    • گزارش تحلیلی
    • سمینار
    • کارگاه
    • همایش
    • جلسه
    • مدرسه
    • گردهمایی
    • نوشته
  • منشور علمی-پژوهشی
    • کتاب
    • مقاله
    • نشریه
    • پژوهه
 
  • 02188094001
  • pajooheshgah@isu.ac.ir
  • نوشته ها
  • تماس با ما
  • درباره ما
پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)
  • پژوهش در دانشگاه
    • سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهشی
    • آمارها و شاخص‌های پژوهشی
    • دانشگاه در عرصه بین الملل
  • اهم حوزه‌های پژوهشی
    • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
    • حقوق بشر
    • مقام معظم رهبری
    • سایر
  • تشکل‌های پژوهشی
    • واحدهای پژوهشی
      • دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
        • اندیشکده امانت
        • اندیشکده نظام پولی و بانکی ایران
        • اندیشکده نور (نظام سازی و راهبری مدیریت منابع انسانی اسلامی)
        • اندیشکده مدیریت راهبردی
      • دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
        • اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی
      • دانشکده معارف اسلامی و حقوق
        • اندیشکده حقوق بین الملل
        • اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
        • اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی
      • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
        • اندیشکده راهبردی مقاومت
        • اندیشکده فلسفه سیاسی
        • اندیشکده مطالعات آمریکا
        • اندیشکده مطالعات رژیم صهونیستی
      • دانشکده الهيات ، معارف اسلامی و ارشاد
        • حلقه دین پژوهی
        • اندیشکده زبان عربی و تمدن اسلامی (اللغة العربیة والحضارة الإسلامية)
        • اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، زبان و فرهنگ
      • دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
        • اندیشکده تغییرات فرهنگی
        • اندیشکده فرهنگ و تربیت
      • فرا دانشکده‌ای 1
        • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
        • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
        • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
        • اندیشکده جهانگردی و میراث
        • اندیشكده بارش (بررسي اجتماعي رایانشي- شناختي)
        • اندیشکده اقتصاد ایران
      • فرا اندیشکده‌ای 2
        • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
        • اندیشکده اقتصاد، نفت و انرژی
        • اندیشکده حکمت فرهنگ
        • اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
        • اندیشکده راهبردی اربعین
      • فرا اندیشکده ای 3
        • اندیشکده فناوری نرم
        • اندیشکده بازرگانی بین الملل
        • اندیشکده تعامل (مطالعات میان‌­رشته­ای علوم اسلامی و علوم عرفی)
        • اندیشکده تبلیغ برون مرزی اسلام
        • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
      • فرا اندیشکده ای 4
        • اندیشکده مطالعات حسینی
        • اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
        • اندیشکده اقتصاد ایران
        • اندیشکده فقه حکمرانی
        • اندیشکده حکمرانی پولی
      • فرا اندیشکده ای 5
        • اندیشکده حقوق بانکی
        • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
        • اندیشکده حکمرانی هوشمند
        • اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی
        • اندیشکده تولید ملی
    • انجمن های علمی دانشجویی
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و حقوق
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
      • انجمن علمی دانشجویی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
    • حلقه ها
      • حلقه مطالعات اسلامی نفت و گاز
    • هسته های دانشجویی پژوهش محور
      • هسته مطالعات روسیه
      • هسته علوم تصمیم و هوشمندی کسب و کار
  • مراکز پژوهشی
    • باشگاه شبیه سازی
    • مرکز رشد
    • مرکز نوآوری
    • کتابخانه
  • رویداد
    • خبر
    • نشست
    • کلیپ
    • گزارش تحلیلی
    • سمینار
    • کارگاه
    • همایش
    • جلسه
    • مدرسه
    • گردهمایی
    • نوشته
  • منشور علمی-پژوهشی
    • کتاب
    • مقاله
    • نشریه
    • پژوهه
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)رویداداندیشکده هااندیشکده فرهنگ و تربیت آب از سرچشمه گل‌آلود است!  (5 از 5)

 آب از سرچشمه گل‌آلود است!  (5 از 5)

9 تیر 1403
ارسال شده توسط پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
اندیشکده فرهنگ و تربیت ، رویداد ، نوشته
119 بازدید

شروع دوباره  تحول

 

بر اساس مشهورات، طرح «سند ملی  آموزش_و_پرورش در افق چشم‌انداز بیست ساله» که بعد‌ها در جریان بررسی و تصویب نهایی، « سند_تحول بنیادین  آموزش_و_پرورش» نام گرفت، بر اساس مطالعات گسترده‌ای در سال‌های 1384 تا 1389 مبتنی بر الگوی مفهومی مصوب، تدوین شده است. این مجموعه مطالعات شامل 16 طرح پژوهشی مستقل بود که پس از اتمام آن‌ها، توسط کمیته  «تلفیق یافته‌های مطالعات نظری»  با توجه به اهداف مورد نظر، ذیل این کمیته به سه بخش  فلسفه_تربیت در جمهوری اسلامی ایران، فلسفه  تربیت_رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران،  ره‌نامه نظام تربیت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامی ایران (که  مبانی_نظری را شکل می‌دهند)، و استخراج دلالت‌های  مبانی_نظری برای دیگر عناصر سند تحول  آموزش_و_پرورش تبدیل شدند.

 

بر اساس آنچه در یادداشت‌های پیشین بدان اشاره شد، می‌توان اهم نارسایی‌ها در باب  مبانی_نظری را به دو بخش محتوا و روش تقسیم کرد که البته ضعف در محتوا نیز می‌تواند در یک حالت خاص ناشی از روش‌شناسی نادرست در استخراج مطالب از مباحث مبنایی باشد. به نظر می‌رسد تکثر مطالعات و فرایند‌ها مانع از ارتباط منطقی میان آن‌ها شده است. شاهد مثال این مدعا را می‌توان در  عدم همخوانی  بخش‌های اول و دوم  مبانی_نظری مشاهده کرد. از طرف دیگر، فقدان پیشینه پژوهشی انباشته بومی در برخی از این موضوعات منجر به زمان‌بر شدن فرایند این مطالعات شده که با توجه به این‌که مجموعه مطالعات  مبانی_نظری مبنای  سند_تحول هستند و سند نیز یک امر سیاسی و سیاستی است، زمان اهمیتی دوچندان پیدا کرده و حتی در برخی موارد منجر به  ابتر شدن  برخی مطالعات می‌شود. نکته قابل تأمل این است که چرا پس از رونمایی از  مبانی_نظری، این مطالعات در گستره‌ای وسیع‌تر و عمقی ژرف‌تر ادامه نیافت تا اکنون پس از دوازده سال بتوان به ابتنای آن‌ها  مبانی_نظری را اصلاح کرد.

 

برای رفع این مسائل و چالش‌های انباشته از پیش از نگارش  مبانی_نظری تاکنون،  شورای عالی انقلاب فرهنگی  می‌بایست کارگروه بازنگری  مبانی_نظری را هر چه سریع‌تر برای برگزاری نشست‌ها، گفتگوها، مصاحبه‌ها و… در جهت شناسایی نقاط قوت و ضعف  مبانی_نظری تشکیل دهد. پس از احصاء اهم چالش‌ها و کاستی‌ها می‌بایست به احصاء پژوهش‌ها و مطالعات مورد نیاز به‌منظور بازبینی  مبانی_نظری پرداخته شود و پس از آن، می‌بایست رابطه پیش‌نیازی و هم‌نیازی این مطالعات به‌صورت طولی و عرضی با یکدیگر بدست آمده و بر اساس آن ترتیب انجام مطالعات مشخص شود. طبیعتاً پژوهش‌هایی که مرتبط با بخش اول (فلسفه تربیت) هستند در  اولیت و  اولویت قرار داشته چرا که بسیاری از مطالب بخش‌های بعد بر مبنای آن استوار هستند. همچنین باید در نظر داشت که فرایند حرکت از مبانی به سمت  الگوی_بومی ، فرایندی  پرپیچ‌وخم  است که نه‌تنها در زمان کوتاه قابل انجام نیست؛ بلکه درصورت وجود  زمان کافی  ، نیازمند  افراد زبده  در طراحی  الگوی_سیاست‌گذاری بر اساس مبانی تربیتی نیز هست. در واقع الگو و سازوکاری منسجم در این فرایند مورد نیاز است که تأثیر مبانی در خط‌مشی‌ها را  هدایت و راهبری  کرده تا از انحرافات احتمالی در طول این مسیر  حراست کند. امید که  شورای عالی انقلاب فرهنگی  اهمیت  بازنگری در  مبانی_نظری را دریافته و هرچه سریع‌تر با دعوت از اندیشمندان  خبره و انقلابی  این فرایند را به سر منزلی شایسته و درخور انقلاب اسلامی برسانند؛ چراکه بخش‌هایی از این سند نه تنها پشتوانه  سند_تحول است، بلکه می‌تواند به‌عنوان پشتوانه‌ای برای  سایر اسناد فرهنگی  کشور نیز باشد.

 

✒️مجتبی عابدپور

پژوهشگر کار گروه تربیت رسمی، اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی

اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی

@farhang_tarbiat

 

درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام

اتحاد آموزش و پژوهش از دیرباز در نهادهای علمی اسلامی ریشه داشته است و در دوران اخیر نیز با ظهور نسلهای جدید دانشگاهی به خصوص دانشگاههای پژوهشی تجلی یافته است. در این رویکرد دیگر دانشگاه صرفاً نهادی آموزشی نیست بلکه پژوهش و پژوهشگری روح آن محسوب می شود و محتوای پژوهشها به صورت ارگانیک در سرفصلهای آموزشی سریان پیدا میکنند. از آنجایی که نقطه آغاز پژوهش مسئله است جریان علم آموزی با حل مسئله گره می خورد و دانشجو که پیش از این صرفاً مخاطب متون و کلاسهای آموزشی بود اکنون به عنوان مهم ترین سرمایه دانشگاه در ارتباط نزدیک با پژوهشهای مسأله محور قرار میگیرد که این مهم فهم دانشجو از آموزشهای دریافتی را نیز ارتقا داده و به واقعیت نزدیک تر میکند.

نوشته های بیشتر از پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

سلسله‌جلسات “آشنایی با مهارت‌های نوشتاری برای دانشجویان”

جلسه “ظرفیت پیاده‌روی‌های مذهبی در  همگرایی پیروان ادیان (بررسی مصداقی زیارت اربعین و راهپیمایی لوخان)”

جلسه “چالش‌های (مبنایی،روش شناسانه ،علمی) پیش‌روی نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی در پرتو اربعین حسینی”

جلسه “الزامات گفتمانی نظریه‌پردازی علوم انسانی اسلامی در پرتو اربعین حسینی”

کارگاه “روش تحلیل مفهومی”

جلسه “نقدی بر اخلاق جنگ در  ارتش رژیم صهیونیستی”

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آمریکا
  • ارسطو
  • اقتصاد ملی
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
  • انجمن های علمی دانشجویی
  • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
  • اندیشکده بازرگانی بین الملل
  • اندیشکده تولید ملی
  • اندیشکده حقوق بانکی
  • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
  • اندیشکده حقوق بین الملل
  • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
  • اندیشکده حکمرانی پولی
  • اندیشکده حکمرانی هوشمند
  • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
  • اندیشکده راهبردی مقاومت
  • اندیشکده سلامت اداری
  • اندیشکده فرهنگ و تربیت
  • اندیشکده فلسفه سیاسی
  • اندیشکده فناوری نرم
  • اندیشکده مطالعات آمریکا
  • اندیشکده مطالعات رژیم صهیونیسمی
  • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
  • اندیشکده نظام مالی
  • اندیشکده ها
  • انسان
  • انقلاب اسلامی ایران
  • اوکراین
  • بازاریابی
  • باشگاه شبیه سازی
  • بانک و بانکداری
  • پتروشیمی
  • پژوهشگاه
  • پژوهه
  • پول
  • پولشویی
  • پیمان شانگهای
  • تاریخ معاصر
  • جلسه
  • چین
  • حقوق
  • حقوق بشر
  • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
  • حلقه ها
  • خبر
  • دارو
  • روسیه
  • رویداد
  • سواحل مکران
  • شرکت دانش بنیان
  • صادرات
  • عربستان
  • عملکرد سایت
  • فصلنامه
  • کارگاه
  • کتاب
  • کرسی
  • کلیپ
  • گاهنامه
  • گزارش تحلیلی
  • گزارش تصویری
  • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
  • لبنیات
  • ماهنامه
  • مدرسه
  • مدیریت مالی
  • مرکز تبلیغ
  • مقاله
  • منشور علمی-پژوهشی
  • نشریه
  • نشست
  • نفت
  • نوشته
  • هسته مطالعات روسیه
  • هسته مطالعات فلسطین و رژیم صهیونیستی
  • همایش
  • هوش مصنوعی
  • وبینار
  • یادداشت
نوشته‌های تازه
  • ماهنامه خبری-تحلیلی چشم انداز آمریکا، *شماره ۴۴*
  • مقاله *وداع با آرمان آزادی فلسطین*
  • مقاله *فعالیت های دیپلماسی و اقتصادی چین در آفریقا*
  • گزارش *بررسی اعضای کابینه دوم دونالد ترامپ*
  • مقاله *تمییز علم از غیر علم*
درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)

در شکل گیری پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام که در بند پنجم راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری به دانشگاه نیز تحت عنوان راه اندازی پژوهشگاه قدرتمند در دل دانشگاه بر آن تاکید شده است. این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است.

  • تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیه الاسلام)
  • 02188094001
  • pajooheshgah@isu.ac.ir
فهرست
  • صفحه نخست
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • اندیشکده ها
  • حلقه ها
  • هسته ها
  • منشور علمی-پژوهشی
  • رویداد

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت