جستجو برای:
  • پژوهش در دانشگاه
    • سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهشی
    • آمارها و شاخص‌های پژوهشی
    • دانشگاه در عرصه بین الملل
  • اهم حوزه‌های پژوهشی
    • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
    • حقوق بشر
    • مقام معظم رهبری
    • سایر
  • تشکل‌های پژوهشی
    • واحدهای پژوهشی
      • دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
        • اندیشکده امانت
        • اندیشکده نظام پولی و بانکی ایران
        • اندیشکده نور (نظام سازی و راهبری مدیریت منابع انسانی اسلامی)
        • اندیشکده مدیریت راهبردی
      • دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
        • اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی
      • دانشکده معارف اسلامی و حقوق
        • اندیشکده حقوق بین الملل
        • اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
        • اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی
      • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
        • اندیشکده راهبردی مقاومت
        • اندیشکده فلسفه سیاسی
        • اندیشکده مطالعات آمریکا
        • اندیشکده مطالعات رژیم صهونیستی
      • دانشکده الهيات ، معارف اسلامی و ارشاد
        • حلقه دین پژوهی
        • اندیشکده زبان عربی و تمدن اسلامی (اللغة العربیة والحضارة الإسلامية)
        • اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، زبان و فرهنگ
      • دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
        • اندیشکده تغییرات فرهنگی
        • اندیشکده فرهنگ و تربیت
      • فرا دانشکده‌ای 1
        • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
        • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
        • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
        • اندیشکده جهانگردی و میراث
        • اندیشكده بارش (بررسي اجتماعي رایانشي- شناختي)
        • اندیشکده اقتصاد ایران
      • فرا اندیشکده‌ای 2
        • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
        • اندیشکده اقتصاد، نفت و انرژی
        • اندیشکده حکمت فرهنگ
        • اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
        • اندیشکده راهبردی اربعین
      • فرا اندیشکده ای 3
        • اندیشکده فناوری نرم
        • اندیشکده بازرگانی بین الملل
        • اندیشکده تعامل (مطالعات میان‌­رشته­ای علوم اسلامی و علوم عرفی)
        • اندیشکده تبلیغ برون مرزی اسلام
        • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
      • فرا اندیشکده ای 4
        • اندیشکده مطالعات حسینی
        • اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
        • اندیشکده اقتصاد ایران
        • اندیشکده فقه حکمرانی
        • اندیشکده حکمرانی پولی
      • فرا اندیشکده ای 5
        • اندیشکده حقوق بانکی
        • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
        • اندیشکده حکمرانی هوشمند
        • اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی
        • اندیشکده تولید ملی
    • انجمن های علمی دانشجویی
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و حقوق
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
      • انجمن علمی دانشجویی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
    • حلقه ها
      • حلقه مطالعات اسلامی نفت و گاز
    • هسته های دانشجویی پژوهش محور
      • هسته مطالعات روسیه
      • هسته علوم تصمیم و هوشمندی کسب و کار
  • مراکز پژوهشی
    • باشگاه شبیه سازی
    • مرکز رشد
    • مرکز نوآوری
    • کتابخانه
  • رویداد
    • خبر
    • نشست
    • کلیپ
    • گزارش تحلیلی
    • سمینار
    • کارگاه
    • همایش
    • جلسه
    • مدرسه
    • گردهمایی
    • نوشته
  • منشور علمی-پژوهشی
    • کتاب
    • مقاله
    • نشریه
    • پژوهه
 
  • 02188094001
  • pajooheshgah@isu.ac.ir
  • نوشته ها
  • تماس با ما
  • درباره ما
پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)
  • پژوهش در دانشگاه
    • سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهشی
    • آمارها و شاخص‌های پژوهشی
    • دانشگاه در عرصه بین الملل
  • اهم حوزه‌های پژوهشی
    • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
    • حقوق بشر
    • مقام معظم رهبری
    • سایر
  • تشکل‌های پژوهشی
    • واحدهای پژوهشی
      • دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
        • اندیشکده امانت
        • اندیشکده نظام پولی و بانکی ایران
        • اندیشکده نور (نظام سازی و راهبری مدیریت منابع انسانی اسلامی)
        • اندیشکده مدیریت راهبردی
      • دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
        • اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی
      • دانشکده معارف اسلامی و حقوق
        • اندیشکده حقوق بین الملل
        • اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
        • اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی
      • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
        • اندیشکده راهبردی مقاومت
        • اندیشکده فلسفه سیاسی
        • اندیشکده مطالعات آمریکا
        • اندیشکده مطالعات رژیم صهونیستی
      • دانشکده الهيات ، معارف اسلامی و ارشاد
        • حلقه دین پژوهی
        • اندیشکده زبان عربی و تمدن اسلامی (اللغة العربیة والحضارة الإسلامية)
        • اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، زبان و فرهنگ
      • دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
        • اندیشکده تغییرات فرهنگی
        • اندیشکده فرهنگ و تربیت
      • فرا دانشکده‌ای 1
        • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
        • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
        • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
        • اندیشکده جهانگردی و میراث
        • اندیشكده بارش (بررسي اجتماعي رایانشي- شناختي)
        • اندیشکده اقتصاد ایران
      • فرا اندیشکده‌ای 2
        • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
        • اندیشکده اقتصاد، نفت و انرژی
        • اندیشکده حکمت فرهنگ
        • اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
        • اندیشکده راهبردی اربعین
      • فرا اندیشکده ای 3
        • اندیشکده فناوری نرم
        • اندیشکده بازرگانی بین الملل
        • اندیشکده تعامل (مطالعات میان‌­رشته­ای علوم اسلامی و علوم عرفی)
        • اندیشکده تبلیغ برون مرزی اسلام
        • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
      • فرا اندیشکده ای 4
        • اندیشکده مطالعات حسینی
        • اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
        • اندیشکده اقتصاد ایران
        • اندیشکده فقه حکمرانی
        • اندیشکده حکمرانی پولی
      • فرا اندیشکده ای 5
        • اندیشکده حقوق بانکی
        • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
        • اندیشکده حکمرانی هوشمند
        • اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی
        • اندیشکده تولید ملی
    • انجمن های علمی دانشجویی
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و حقوق
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
      • انجمن علمی دانشجویی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
    • حلقه ها
      • حلقه مطالعات اسلامی نفت و گاز
    • هسته های دانشجویی پژوهش محور
      • هسته مطالعات روسیه
      • هسته علوم تصمیم و هوشمندی کسب و کار
  • مراکز پژوهشی
    • باشگاه شبیه سازی
    • مرکز رشد
    • مرکز نوآوری
    • کتابخانه
  • رویداد
    • خبر
    • نشست
    • کلیپ
    • گزارش تحلیلی
    • سمینار
    • کارگاه
    • همایش
    • جلسه
    • مدرسه
    • گردهمایی
    • نوشته
  • منشور علمی-پژوهشی
    • کتاب
    • مقاله
    • نشریه
    • پژوهه
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)رویداداندیشکده هااندیشکده فرهنگ و تربیت آب از سرچشمه گل‌آلود است!(3 از 5)

 آب از سرچشمه گل‌آلود است!(3 از 5)

9 تیر 1403
ارسال شده توسط پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
اندیشکده فرهنگ و تربیت ، رویداد ، نوشته
120 بازدید

بخش دوم: فلسفه تربيت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامي ايران

 

▪️پس از بخش اول (فلسفه تربیت ) که شاید بهترین فصل مبانی  نظری باشد، به بخش دوم آن که به‌منظور استخراج فلسفه تربیت رسمی و عمومی (مدرسه‌ای) از دل فلسفه تربیت تدوین شده است، خواهیم پرداخت. همانطور که اشاره شد، هدف از این بخش، بیان چیستی، چرایی و چگونگی مدرسه، مبتنی بر فلسفه تربیت   اسلامی است. به‌عبارت دیگر، این فصل دلالت‌های مدرسه‌ای گزاره‌های فلسفی   بیان شده در بخش اول را مورد بررسی قرار می‌دهد. از‌این‌رو، این بخش شامل چهار قسمت «مبانی اساسی تربیت رسمی و عمومی» و چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی و عمومی می‌شود.

 

▪️با توجه به آنچه به عنوان هدف این بخش بیان شد، به بیان برخی از مهم‌ترین ابهامات آن می‌پردازیم:

1️⃣ ابهام در روش‌شناسی: آن‌چه در بخشی به نام «روش‌شناسی پژوهش» آورده شده است، عاری از بحث‌های روشی بوده و صرفاً به بیان فرایند و مراحل نگارش این بخش پرداخته شده است (ص193). با توجه به این مسئله، ارتباط میان چیستی، چرایی و چگونگی تربیت و تربیت رسمی عمومی، با مبانی فلسفی و دینی به‌صورت روشمند مشخص نبوده و دقیقاً روشن نیست چگونه از مبانی ذکر شده، چیستی، چرایی و چگونگی تربیت رسمی عمومی اتخاذ شده است. به‌عبارت دیگر، با توجه به ابهام در روش‌شناسی، اعتبارسنجی و صحت‌سنجی گزاره‌های استنباط‌‌شده در بخش دوم و ارتباط آن‌ها با گزاره‌های فصل اول محل اشکال است.

 

2️⃣ عدم استفاده از پیشینه آموزش در ایران: نظام تربیت رسمی و عمومی فعلی در ایران، نهاد وارداتی تمدن مدرنیته است که حدود صد سال پیش، به یکباره وارد کشورمان شده و منجر به کنار گذاشته شدن الگوهای بومی آموزش شد. انتظار می‌رفت در نگارش سند بالادستی آموزش و پرورش یک کشور مانند ایران، پیشینه بومی آموزش نیز مد نظر قرار گیرد و بر اساس آن   مبانی   نظری تربیت رسمی و عمومی را تدوین کنند؛ لیکن این مهم رخ نداده و صرفاً به اهمیت این کار در سند اشاره شده است (ص 186)!

 

3️⃣ عدم   بازتولید   آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی : یکی از مهمترین ضرورت‌های نگارش چنین اسنادی، در نظر گرفتن ارزش‌های حاکمیت در آن به‌منظور بازتولید آن‌هاست که این مهم به‌درستی در   مبانی   نظری مورد اشاره قرار گرفته است (ص 188). لیکن این بحث در همان حد اشارت باقی مانده و در هیچ‌کجای دیگر   مبانی   نظری اثری از این آرمان‌ها و  ارزش‌ها یافت نمی‌شود! در واقع،   مبانی   نظری اساساً این آرمان‌ها و ارزش‌ها را به صورت مبسوط مورد بحث قرار نداده و دلالت آن‌ها را در سایر گزاره‌های بخش دوم مورد بررسی قرار نداده است.

 

4️⃣ الگوی نظری-بومی : نویسندگان   مبانی   نظری بر این باورند که این سند، یک الگوی نظری-بومی است. سؤال اصلی اینجاست که نویسندگان چگونه به این نتیجه رسیده‌اند که   مدرسه ،   مولود تمدن مدرن   ، الگوی بومی  تربیت رسمی در ایران است؟! البته این پرسش به این معنا نیست که لزوماً   نهاد دیگری جز  مدرسه می‌بایست به‌عنوان الگوی   بومی   انتخاب شود؛ بلکه به این معناست که بحث بر سر چگونگی پذیرش   مدرسه به‌عنوان بستر تربیت رسمی و عمومی در کشور مطرح نشده است. به عبارت دیگر، می‌توان این سؤال را به گونه‌ای دیگر مطرح کرد؛ از کدام گزاره بخش اول   مبانی   نظری، بستری به نام   مدرسه برای تربیت رسمی و عمومی  ایران اسلامی استنباط می‌شود؟

 

▪️شاید بتوان مهم‌ترین  نقطه  ضعف بخش دوم  مبانی  نظری را روش‌شناسی آن، به معنای چگونگی استخراج گزاره‌هایی برای تربیت رسمی و عمومی از دل گزاره‌های فلسفی بخش اول دانست؛ چرا که می‌تواند سرمنشأ ظهور و بروز گزاره‌هایی در این بخش شود که اساساً ارتباط موثقی با مبانی خود ندارند. بررسی جزء به جزء هر یک از ادعاهای مطروحه در ابتدای این بخش و بررسی وثوق ارتباط گزاره‌های بخش دوم با مبانی خود، از حوصله این یادداشت کوتاه خارج است؛ لیکن به نظر می‌رسد اگر موارد ذکر شده حل نشوند، آنچه نوشته شده را نمی‌توان فلسفه تربيت رسمی و عمومی در جمهوری اسلامي ايران دانست. بلکه در بهترین حالت یک فلسفه تربیت رسمی و عمومی است.

 

✒️مجتبی عابدپور

پژوهشگر میز تربیت رسمی، اندیشکده فرهنگ و تربیت

 

سند   تحول   مبانی نظری خط‌مشی‌گذاری   آموزش   و   پرورش  تربیت رسمی مبانی اساسی تربیت

 

درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام

اتحاد آموزش و پژوهش از دیرباز در نهادهای علمی اسلامی ریشه داشته است و در دوران اخیر نیز با ظهور نسلهای جدید دانشگاهی به خصوص دانشگاههای پژوهشی تجلی یافته است. در این رویکرد دیگر دانشگاه صرفاً نهادی آموزشی نیست بلکه پژوهش و پژوهشگری روح آن محسوب می شود و محتوای پژوهشها به صورت ارگانیک در سرفصلهای آموزشی سریان پیدا میکنند. از آنجایی که نقطه آغاز پژوهش مسئله است جریان علم آموزی با حل مسئله گره می خورد و دانشجو که پیش از این صرفاً مخاطب متون و کلاسهای آموزشی بود اکنون به عنوان مهم ترین سرمایه دانشگاه در ارتباط نزدیک با پژوهشهای مسأله محور قرار میگیرد که این مهم فهم دانشجو از آموزشهای دریافتی را نیز ارتقا داده و به واقعیت نزدیک تر میکند.

نوشته های بیشتر از پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

سلسله‌جلسات “آشنایی با مهارت‌های نوشتاری برای دانشجویان”

جلسه “ظرفیت پیاده‌روی‌های مذهبی در  همگرایی پیروان ادیان (بررسی مصداقی زیارت اربعین و راهپیمایی لوخان)”

جلسه “چالش‌های (مبنایی،روش شناسانه ،علمی) پیش‌روی نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی در پرتو اربعین حسینی”

جلسه “الزامات گفتمانی نظریه‌پردازی علوم انسانی اسلامی در پرتو اربعین حسینی”

کارگاه “روش تحلیل مفهومی”

جلسه “نقدی بر اخلاق جنگ در  ارتش رژیم صهیونیستی”

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آمریکا
  • ارسطو
  • اقتصاد ملی
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
  • انجمن های علمی دانشجویی
  • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
  • اندیشکده بازرگانی بین الملل
  • اندیشکده تولید ملی
  • اندیشکده حقوق بانکی
  • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
  • اندیشکده حقوق بین الملل
  • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
  • اندیشکده حکمرانی پولی
  • اندیشکده حکمرانی هوشمند
  • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
  • اندیشکده راهبردی مقاومت
  • اندیشکده سلامت اداری
  • اندیشکده فرهنگ و تربیت
  • اندیشکده فلسفه سیاسی
  • اندیشکده فناوری نرم
  • اندیشکده مطالعات آمریکا
  • اندیشکده مطالعات رژیم صهیونیسمی
  • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
  • اندیشکده نظام مالی
  • اندیشکده ها
  • انسان
  • انقلاب اسلامی ایران
  • اوکراین
  • بازاریابی
  • باشگاه شبیه سازی
  • بانک و بانکداری
  • پتروشیمی
  • پژوهشگاه
  • پژوهه
  • پول
  • پولشویی
  • پیمان شانگهای
  • تاریخ معاصر
  • جلسه
  • چین
  • حقوق
  • حقوق بشر
  • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
  • حلقه ها
  • خبر
  • دارو
  • روسیه
  • رویداد
  • سواحل مکران
  • شرکت دانش بنیان
  • صادرات
  • عربستان
  • عملکرد سایت
  • فصلنامه
  • کارگاه
  • کتاب
  • کرسی
  • کلیپ
  • گاهنامه
  • گزارش تحلیلی
  • گزارش تصویری
  • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
  • لبنیات
  • ماهنامه
  • مدرسه
  • مدیریت مالی
  • مرکز تبلیغ
  • مقاله
  • منشور علمی-پژوهشی
  • نشریه
  • نشست
  • نفت
  • نوشته
  • هسته مطالعات روسیه
  • هسته مطالعات فلسطین و رژیم صهیونیستی
  • همایش
  • هوش مصنوعی
  • وبینار
  • یادداشت
نوشته‌های تازه
  • ماهنامه خبری-تحلیلی چشم انداز آمریکا، *شماره ۴۴*
  • مقاله *وداع با آرمان آزادی فلسطین*
  • مقاله *فعالیت های دیپلماسی و اقتصادی چین در آفریقا*
  • گزارش *بررسی اعضای کابینه دوم دونالد ترامپ*
  • مقاله *تمییز علم از غیر علم*
درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)

در شکل گیری پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام که در بند پنجم راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری به دانشگاه نیز تحت عنوان راه اندازی پژوهشگاه قدرتمند در دل دانشگاه بر آن تاکید شده است. این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است.

  • تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیه الاسلام)
  • 02188094001
  • pajooheshgah@isu.ac.ir
فهرست
  • صفحه نخست
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • اندیشکده ها
  • حلقه ها
  • هسته ها
  • منشور علمی-پژوهشی
  • رویداد

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت