کتاب *هنر تحریمها*
*هنر تحریمها*
🔸هنر تحریمها؛ نگاهی از درون میدان ( The Art of Sanctions: A View from the Field) کتابی ۲۳۲ صفحهای است که به قلم ریچارد نفیو در پایان سال ۲۰۱۷ میلادی توسط دانشگاه کلمبیا منتشر شدهاست.
🔹نفیو تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد رشته سیاست امنیتی دانشگاه جرج واشنگتن گذرانده است و با استخدام در وزارت انرژی ایالات متحده امریکا سوابقی از جمله: مسئول میز ایران در شورای امنیت ملی امریکا (NSC)، قائممقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت امور خارجه امریکا، مدیر برنامهٔ مرکز سیاست جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا و عضو ارشد غیرموظف در مؤسسه بروکینگز را در طول سالهای ۲۰۰۶ تا کنون در کارنامه دارد.
🔸در این کتاب «تحریم» به چهار بخش عمده دیپلماتیک و سیاسی، نظامی، حوزه فناوری و اقتصادی تقسیم میشود و نویسنده معتقد است پراستفادهترین و اثرگذارترین نوع تحریم، نوع «اقتصادی» آن است که به دو دسته تجاری و مالی تقسیم میگردد.
🔹عضو ارشد هیأت مذاکراه کننده هستهای امریکا، با تکیه بر دو متغیر «درد و استقامت» به تحلیلی از تحریمهای اقتصادی بهعنوان ابزار سیاست خارجی ایالات متحده امریکا میپردازد و آن را هنری توصیف میکند که اثربخشی آن به خلاقیت تصمیم گیرندگان در اتصال به نارضایتیهای اجتماعی بستگی دارد. او میگوید که باید صادرات بسیاری از کالاهای اساسی و مهم به کشور هدف را ممنوع کرد ولی اجازه واردات کالاهای لوکس را داد. در بخش دیگری به مثال معروف افزایش قیمت مرغ در ایران و شدت اثربخشی آن در معیشت و نارضایتیهای اجتماعی مردم ایران اشاره و توصیه میکند که اجازه واردات برخی کالاها به ایران با هدف تخلیه ذخایر ارزی، هیچ منافاتی با استراتژی تحریمهای امریکا ندارد.
🔸این کتاب در اواسط سال ۲۰۱۸ میلادی (حدود ۶ ماه پس از انتشار کتاب) توسط مرکز پژوهشهای مجلس به فارسی ترجمه و منتشر شده است.
*🌐 اندیشکده دیپلماسی اقتصادی*
| [سایت](https://eco-dip.ir/)|| [کانال تلگرام](https://t.me/ecodip_isu) | | [کانال بله](@ecodip_isu) | | [اینستاگرام](https://www.instagram.com/ecodip_isu/?igsh=OGQ5ZDc2ODk2ZA==) |
درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
اتحاد آموزش و پژوهش از دیرباز در نهادهای علمی اسلامی ریشه داشته است و در دوران اخیر نیز با ظهور نسلهای جدید دانشگاهی به خصوص دانشگاههای پژوهشی تجلی یافته است. در این رویکرد دیگر دانشگاه صرفاً نهادی آموزشی نیست بلکه پژوهش و پژوهشگری روح آن محسوب می شود و محتوای پژوهشها به صورت ارگانیک در سرفصلهای آموزشی سریان پیدا میکنند. از آنجایی که نقطه آغاز پژوهش مسئله است جریان علم آموزی با حل مسئله گره می خورد و دانشجو که پیش از این صرفاً مخاطب متون و کلاسهای آموزشی بود اکنون به عنوان مهم ترین سرمایه دانشگاه در ارتباط نزدیک با پژوهشهای مسأله محور قرار میگیرد که این مهم فهم دانشجو از آموزشهای دریافتی را نیز ارتقا داده و به واقعیت نزدیک تر میکند.
نوشته های بیشتر از پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
دیدگاهتان را بنویسید