سلسلهجلسات “آشنایی با مهارتهای نوشتاری برای دانشجویان”
عنوان رویداد: سلسلهجلسات آشنایی با مهارتهای نوشتاری برای دانشجویان
سخنران: دکتر امید شفعی
زمان برگزاری: دوشنبهها
مکان برگزاری: سالن شهید مطهری
جلسه اول: جستار تحلیلی و سرمقاله سیاسی
(Political Editorial) (Analytical Essay)
مقدمه
اهمیت نگارش جستار تحلیلی و سرمقاله سیاسی برای دانشجویان علوم سیاسی بر کسی پوشیده نیست. این مهارتها به دانشجویان امکان میدهند تا تحلیلهای خود را به صورت منسجم و منطقی ارائه دهند و در بحثهای سیاسی و اجتماعی شرکت کنند. یادگیری چگونگی نوشتن مقالات تحلیلی به افزایش توانایی دانشجویان در ارائه دیدگاههای خود و تأثیرگذاری بر مخاطبان کمک میکند.
خلاصه محتوا و معرفی
در این جلسه، ابتدا اصول و مبانی نگارش جستار تحلیلی و سرمقاله سیاسی معرفی شد. دانشجویان با ساختار کلی یک جستار تحلیلی آشنا شدند، که شامل مقدمه، بدنه اصلی، و نتیجهگیری است. همچنین، نحوه استفاده از دادهها و استدلالهای منطقی برای حمایت از ادعاهای مطرحشده در مقاله بررسی شد. در ادامه، تکنیکهای نوشتاری برای نگارش سرمقالههای سیاسی مؤثر، شامل چگونگی بیان موضع و استفاده از شواهد قوی، آموزش داده شد.
جمعبندی
انتظار میرود در پایان این جلسه، دانشجویان با توانایی نوشتن جستارهای تحلیلی و سرمقالههای سیاسی آشنا شده و قادر باشند تا تحلیلهای خود را به صورت مکتوب و به شکلی مؤثر ارائه دهند. این مهارتها به دانشجویان کمک میکند تا در مباحثات سیاسی و اجتماعی فعالانه شرکت کنند و تأثیرگذار باشند.
جلسه دوم: ارائۀ مرور ادبیات و استفاده از منابع رسانهای
(Media Applications) (Scholarly Literature Review Presentations)
مقدمه
مرور ادبیات علمی و استفاده از منابع رسانهای یکی از پایههای اساسی پژوهشهای علمی در علوم سیاسی است. تسلط بر این مهارتها به دانشجویان کمک میکند تا به منابع معتبر دسترسی پیدا کنند و اطلاعات دقیق و جامعی را برای پژوهشهای خود فراهم آورند. این جلسه به دانشجویان میآموزد که چگونه مرور ادبیات خود را ارائه دهند و از منابع رسانهای به صورت مؤثر استفاده کنند.
خلاصه محتوا و معرفی
در این جلسه، دانشجویان با روشهای جستجو و ارزیابی منابع علمی و رسانهای آشنا شدند. ابتدا، تکنیکهای مختلف برای جستجوی منابع معتبر در پایگاههای داده علمی و رسانههای معتبر معرفی شد، سپس، نحوه نقد و بررسی منابع و ارزیابی اعتبار و دقت اطلاعات موجود در آنها آموزش داده شد. در ادامه، دانشجویان روشهای ارائه یافتههای خود به صورت مرور ادبیات علمی را یاد گرفتند، که شامل خلاصهنویسی، تحلیل و ارزیابی مقالات و منابع مختلف میشود.
جمعبندی
پس از پایان این جلسه، انتظار میرود دانشجویان بتوانند به طور مستقل منابع علمی و رسانهای را جستجو و ارزیابی کنند و مرور ادبیات خود را به صورت سازمانیافته و منطقی ارائه دهند. این مهارتها به دانشجویان امکان میدهد تا پژوهشهای خود را با دقت و جامعیت بیشتری انجام دهند و به ارائههای علمی قویتر دست یابند.
جلسه سوم: مرور کتاب
(Book Review)
مقدمه
مرور کتاب یکی از مهارتهای ضروری برای دانشجویان علوم سیاسی است. این مهارت به دانشجویان کمک میکند تا کتابهای تخصصی را نقد و بررسی کرده و از محتوای آنها برای توسعه دانش خود و دیگران استفاده کنند. نگارش مرور کتاب به تقویت توانایی تحلیل و ارزیابی متون علمی و افزایش قدرت نقد و نوشتاری دانشجویان کمک میکند.
خلاصه محتوا و معرفی
در این جلسه، دانشجویان با اصول و روشهای نگارش مرور کتاب آشنا شدند. ابتدا، ساختار کلی یک مرور کتاب، شامل مقدمه، خلاصه محتوا، نقد و ارزیابی، و نتیجهگیری توضیح داده شد و پس از آن، نکات کلیدی در انتخاب کتابهای مناسب برای مرور و استفاده از معیارهای ارزیابی معتبر مورد بررسی قرار گرفت. بدینترتیب، دانشجویان یاد میگیرند که چگونه نقاط قوت و ضعف یک کتاب را شناسایی کنند و نقدهای خود را به شکلی منطقی و مستدل ارائه دهند.
جمعبندی
انتظار میرود در پایان این جلسه، دانشجویان توانایی نگارش مرورهای کتاب به صورت حرفهای را به دست آورند. این مهارتها به آنها کمک میکند تا دیدگاههای خود را در مورد کتابهای تخصصی به صورت دقیق و مستند بیان کنند و به نقد و بررسی متون علمی بپردازند. این امر به افزایش دانش و توانایی تحلیل دانشجویان در حوزه علوم سیاسی کمک شایانی میکند.
درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
اتحاد آموزش و پژوهش از دیرباز در نهادهای علمی اسلامی ریشه داشته است و در دوران اخیر نیز با ظهور نسلهای جدید دانشگاهی به خصوص دانشگاههای پژوهشی تجلی یافته است. در این رویکرد دیگر دانشگاه صرفاً نهادی آموزشی نیست بلکه پژوهش و پژوهشگری روح آن محسوب می شود و محتوای پژوهشها به صورت ارگانیک در سرفصلهای آموزشی سریان پیدا میکنند. از آنجایی که نقطه آغاز پژوهش مسئله است جریان علم آموزی با حل مسئله گره می خورد و دانشجو که پیش از این صرفاً مخاطب متون و کلاسهای آموزشی بود اکنون به عنوان مهم ترین سرمایه دانشگاه در ارتباط نزدیک با پژوهشهای مسأله محور قرار میگیرد که این مهم فهم دانشجو از آموزشهای دریافتی را نیز ارتقا داده و به واقعیت نزدیک تر میکند.
نوشته های بیشتر از پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
دیدگاهتان را بنویسید