نشست *شورای راهبری هوش مصنوعی*
در تاریخ دوم بهمن نشست تخصصی با موضوع هوش مصنوعی با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران و مسئولان در سالن جلسات پژوهشگاه برگزار شد. این نشست با هدف بررسی دستاوردها، اقدامات انجام شده و ضرورتهای مرتبط با هوش مصنوعی در حوزه علوم انسانی و دینی برگزار گردید.
**معرفی دستاوردها توسط دکتر قاسمی**
جلسه با سخنرانی دکتر قاسمی آغاز شد. ایشان به معرفی دستاوردهای اخیر در حوزه هوش مصنوعی پرداختند و تأکید کردند که پیشرفتهای فناوری در این زمینه، فرصتهای بیسابقهای برای توسعه علوم انسانی و دینی فراهم کرده است. دکتر قاسمی با اشاره به کاربردهای هوش مصنوعی در تحلیل متون و تولید محتوای علمی، بر لزوم بهرهگیری از این فناوری در راستای ارتقای پژوهشهای حوزوی تأکید نمودند.
**سخنرانی آقای اکبرزاده درباره اقدامات ستاد راهبری هوش مصنوعی**
در ادامه، آقای اکبرزاده، نماینده ستاد راهبری هوش مصنوعی حوزه علمیه، به تشریح اقدامات انجام شده توسط این ستاد پرداختند. ایشان با اشاره به تشکیل کارگروههای تخصصی، برگزاری دورههای آموزشی و تولید نرمافزارهای مرتبط با هوش مصنوعی، بر نقش این ستاد در هدایت و ساماندهی فعالیتهای مرتبط با هوش مصنوعی در حوزه علمیه تأکید کردند. همچنین، ایشان از برنامههای آینده این ستاد، از جمله توسعه زیرساختهای فناوری و همکاری با مراکز علمی بینالمللی خبر دادند.
**سخنرانی دکتر بنی اسد درباره ضرورتها و پیشنیازهای حوزه هوش مصنوعی و علوم انسانی**
دکتر بنی اسد، در بخش پایانی نشست، به بیان ضرورتها و پیشنیازهای حوزه هوش مصنوعی در ارتباط با علوم انسانی پرداختند. ایشان با تأکید بر لزوم تعامل میان فناوری و علوم انسانی، خاطرنشان کردند که هوش مصنوعی میتواند به عنوان ابزاری قدرتمند در خدمت پژوهشهای انسانی قرار گیرد. دکتر بنی اسد همچنین بر اهمیت آموزش نیروهای متخصص، تدوین استانداردهای اخلاقی و ایجاد زیرساختهای لازم برای توسعه هوش مصنوعی تأکید نمودند.
**تصویب محورهای اصلی توسط شورای مرکزی**
در پایان نشست، شورای مرکزی با بررسی پیشنهادات ارائه شده، محورهای اصلی زیر را به تصویب رساند:
۱. **مدرسه هوش مصنوعی**: ایجاد مرکزی تخصصی برای آموزش و تربیت نیروهای متخصص در حوزه هوش مصنوعی.
۲. **دیدبان هوش مصنوعی**: تشکیل نهادی برای رصد و پایش تحولات و چالشهای مرتبط با هوش مصنوعی در سطح ملی و بینالمللی.
۳. **تولید محتوا**: توسعه و تولید محتوای علمی و دینی با استفاده از فناوریهای هوش مصنوعی.
۴. **همکاریهای بینالمللی**: گسترش تعاملات علمی و فناوری با مراکز معتبر جهانی در حوزه هوش مصنوعی.
۵. **تدوین استانداردهای اخلاقی**: ایجاد چارچوبهای اخلاقی و شرعی برای استفاده از هوش مصنوعی در پژوهشهای دینی و انسانی.
این نشست با جمعبندی مطالب و تأکید بر لزوم اجراییسازی مصوبات به کار خود پایان داد. شرکتکنندگان امیدوارند با پیگیری این مصوبات، گامهای مؤثری در جهت توسعه و بهرهگیری از هوش مصنوعی در حوزه علمیه برداشته شود.
درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
اتحاد آموزش و پژوهش از دیرباز در نهادهای علمی اسلامی ریشه داشته است و در دوران اخیر نیز با ظهور نسلهای جدید دانشگاهی به خصوص دانشگاههای پژوهشی تجلی یافته است. در این رویکرد دیگر دانشگاه صرفاً نهادی آموزشی نیست بلکه پژوهش و پژوهشگری روح آن محسوب می شود و محتوای پژوهشها به صورت ارگانیک در سرفصلهای آموزشی سریان پیدا میکنند. از آنجایی که نقطه آغاز پژوهش مسئله است جریان علم آموزی با حل مسئله گره می خورد و دانشجو که پیش از این صرفاً مخاطب متون و کلاسهای آموزشی بود اکنون به عنوان مهم ترین سرمایه دانشگاه در ارتباط نزدیک با پژوهشهای مسأله محور قرار میگیرد که این مهم فهم دانشجو از آموزشهای دریافتی را نیز ارتقا داده و به واقعیت نزدیک تر میکند.
نوشته های بیشتر از پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
دیدگاهتان را بنویسید