جستجو برای:
  • پژوهش در دانشگاه
    • سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهشی
    • آمارها و شاخص‌های پژوهشی
    • دانشگاه در عرصه بین الملل
  • اهم حوزه‌های پژوهشی
    • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
    • حقوق بشر
    • مقام معظم رهبری
    • سایر
  • تشکل‌های پژوهشی
    • واحدهای پژوهشی
      • دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
        • اندیشکده امانت
        • اندیشکده نظام پولی و بانکی ایران
        • اندیشکده نور (نظام سازی و راهبری مدیریت منابع انسانی اسلامی)
        • اندیشکده مدیریت راهبردی
      • دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
        • اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی
      • دانشکده معارف اسلامی و حقوق
        • اندیشکده حقوق بین الملل
        • اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
        • اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی
      • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
        • اندیشکده راهبردی مقاومت
        • اندیشکده فلسفه سیاسی
        • اندیشکده مطالعات آمریکا
        • اندیشکده مطالعات رژیم صهونیستی
      • دانشکده الهيات ، معارف اسلامی و ارشاد
        • حلقه دین پژوهی
        • اندیشکده زبان عربی و تمدن اسلامی (اللغة العربیة والحضارة الإسلامية)
        • اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، زبان و فرهنگ
      • دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
        • اندیشکده تغییرات فرهنگی
        • اندیشکده فرهنگ و تربیت
      • فرا دانشکده‌ای 1
        • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
        • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
        • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
        • اندیشکده جهانگردی و میراث
        • اندیشكده بارش (بررسي اجتماعي رایانشي- شناختي)
        • اندیشکده اقتصاد ایران
      • فرا اندیشکده‌ای 2
        • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
        • اندیشکده اقتصاد، نفت و انرژی
        • اندیشکده حکمت فرهنگ
        • اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
        • اندیشکده راهبردی اربعین
      • فرا اندیشکده ای 3
        • اندیشکده فناوری نرم
        • اندیشکده بازرگانی بین الملل
        • اندیشکده تعامل (مطالعات میان‌­رشته­ای علوم اسلامی و علوم عرفی)
        • اندیشکده تبلیغ برون مرزی اسلام
        • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
      • فرا اندیشکده ای 4
        • اندیشکده مطالعات حسینی
        • اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
        • اندیشکده اقتصاد ایران
        • اندیشکده فقه حکمرانی
        • اندیشکده حکمرانی پولی
      • فرا اندیشکده ای 5
        • اندیشکده حقوق بانکی
        • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
        • اندیشکده حکمرانی هوشمند
        • اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی
        • اندیشکده تولید ملی
    • انجمن های علمی دانشجویی
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و حقوق
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
      • انجمن علمی دانشجویی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
    • حلقه ها
      • حلقه مطالعات اسلامی نفت و گاز
    • هسته های دانشجویی پژوهش محور
      • هسته مطالعات روسیه
      • هسته علوم تصمیم و هوشمندی کسب و کار
  • مراکز پژوهشی
    • باشگاه شبیه سازی
    • مرکز رشد
    • مرکز نوآوری
    • کتابخانه
  • رویداد
    • خبر
    • نشست
    • کلیپ
    • گزارش تحلیلی
    • سمینار
    • کارگاه
    • همایش
    • جلسه
    • مدرسه
    • گردهمایی
    • نوشته
  • منشور علمی-پژوهشی
    • کتاب
    • مقاله
    • نشریه
    • پژوهه
 
  • 02188094001
  • pajooheshgah@isu.ac.ir
  • نوشته ها
  • تماس با ما
  • درباره ما
پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)
  • پژوهش در دانشگاه
    • سیاست‌ها و آیین‌نامه‌های پژوهشی
    • آمارها و شاخص‌های پژوهشی
    • دانشگاه در عرصه بین الملل
  • اهم حوزه‌های پژوهشی
    • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
    • حقوق بشر
    • مقام معظم رهبری
    • سایر
  • تشکل‌های پژوهشی
    • واحدهای پژوهشی
      • دانشکده معارف اسلامی و مدیریت
        • اندیشکده امانت
        • اندیشکده نظام پولی و بانکی ایران
        • اندیشکده نور (نظام سازی و راهبری مدیریت منابع انسانی اسلامی)
        • اندیشکده مدیریت راهبردی
      • دانشکده معارف اسلامی و اقتصاد
        • اندیشکده دولت و نظام‌سازی اقتصادی
      • دانشکده معارف اسلامی و حقوق
        • اندیشکده حقوق بین الملل
        • اندیشکده مطالعات جرم شناختی و سیاست‌گذاری جنایی
        • اندیشکده نظام‌سازی در حقوق عمومی
      • دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی
        • اندیشکده راهبردی مقاومت
        • اندیشکده فلسفه سیاسی
        • اندیشکده مطالعات آمریکا
        • اندیشکده مطالعات رژیم صهونیستی
      • دانشکده الهيات ، معارف اسلامی و ارشاد
        • حلقه دین پژوهی
        • اندیشکده زبان عربی و تمدن اسلامی (اللغة العربیة والحضارة الإسلامية)
        • اندیشکده مطالعات میان‌رشته‌ای قرآن، زبان و فرهنگ
      • دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
        • اندیشکده تغییرات فرهنگی
        • اندیشکده فرهنگ و تربیت
      • فرا دانشکده‌ای 1
        • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
        • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
        • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
        • اندیشکده جهانگردی و میراث
        • اندیشكده بارش (بررسي اجتماعي رایانشي- شناختي)
        • اندیشکده اقتصاد ایران
      • فرا اندیشکده‌ای 2
        • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
        • اندیشکده اقتصاد، نفت و انرژی
        • اندیشکده حکمت فرهنگ
        • اندیشکده مطالعات فقهی پول و بانک
        • اندیشکده راهبردی اربعین
      • فرا اندیشکده ای 3
        • اندیشکده فناوری نرم
        • اندیشکده بازرگانی بین الملل
        • اندیشکده تعامل (مطالعات میان‌­رشته­ای علوم اسلامی و علوم عرفی)
        • اندیشکده تبلیغ برون مرزی اسلام
        • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
      • فرا اندیشکده ای 4
        • اندیشکده مطالعات حسینی
        • اندیشکده تحلیل گفتمان راهبردی
        • اندیشکده اقتصاد ایران
        • اندیشکده فقه حکمرانی
        • اندیشکده حکمرانی پولی
      • فرا اندیشکده ای 5
        • اندیشکده حقوق بانکی
        • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
        • اندیشکده حکمرانی هوشمند
        • اندیشکده سیاست‌گذاری صنعتی
        • اندیشکده تولید ملی
    • انجمن های علمی دانشجویی
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و حقوق
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
      • انجمن علمی دانشجویی الهیات، معارف اسلامی و ارشاد
      • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
    • حلقه ها
      • حلقه مطالعات اسلامی نفت و گاز
    • هسته های دانشجویی پژوهش محور
      • هسته مطالعات روسیه
      • هسته علوم تصمیم و هوشمندی کسب و کار
  • مراکز پژوهشی
    • باشگاه شبیه سازی
    • مرکز رشد
    • مرکز نوآوری
    • کتابخانه
  • رویداد
    • خبر
    • نشست
    • کلیپ
    • گزارش تحلیلی
    • سمینار
    • کارگاه
    • همایش
    • جلسه
    • مدرسه
    • گردهمایی
    • نوشته
  • منشور علمی-پژوهشی
    • کتاب
    • مقاله
    • نشریه
    • پژوهه
0

ورود و ثبت نام

بلاگ

پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)رویداداندیشکده هااندیشکده فرهنگ و تربیتمطالبات بی‌حاصل

مطالبات بی‌حاصل

9 تیر 1403
ارسال شده توسط پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
اندیشکده فرهنگ و تربیت ، رویداد ، نوشته
146 بازدید

به بهانه انتشار معدل پایه دوازدهم در سال‌های اخیر

 

▪️ چندی پیش گزارشی از میانگین نمرات پایه دوازدهم سال 1402 در مقایسه با چهار سال گذشته منتشر شد. تحلیل نتایج امتحانات_نهایی خرداد 1402 حاکی از اُفت معدل دانش‌آموزان در برخی رشته‌ها از سال ۱۳98 تا سال 1402 است. میانگین معدل دانش‌آموزان سال 1398 در رشته علوم تجربی ، 13.77 بوده که در سال 1402 به 11.23 رسیده؛ در رشته ریاضی فیزیک ، میانگین معدل دانش‌‌آموزان سال 1398، 13.28 و در سال 1402، 10.79 است. در رشته ادبیات و علوم انسانی ، میانگین معدل دانش‌آموزان سال 1398، 10.76 که در سال 1402 به 8.75 رسیده است. در رشته علوم و معارف اسلامی نیز، میانگین معدل دانش‌آموزان سال 1398، 12.88 بود که در سال 1402 به 10.56 رسیده است(1).

 

▪️ پس از انتشار این نمرات، تحلیل‌های مختلفی از آن‌ها منتشر شده و مطالباتی حول آن شکل گرفته که بعضاً نسنجیده و اصطلاحاً مطالبه‌های_کور هستند؛ در نتیجه کمکی به ایجاد یک موج مطالبه‌گری مثبت و مؤثر از وزارت آموزش و پرورش نمی‌کند. باتوجه به این‌که نظام تعلیم و تربیت و به‌خصوص وزارت آموزش و پرورش، اساساً نسبت به چنین رخدادهایی دیر_پاسخ است، این نوع از مطالبه‌ها نیز کمک چندانی به تسریع این فرایند نمی‌کند؛ کما این‌که در قضیه نتایج تیمز و پرلز نیز شاهد چنین تحلیل‌ها و مطالبه‌هایی بودیم که در نهایت، نتیجه‌ای از آن‌ها حاصل نشد.

 

▪️ آن‌چه واضح است، سیر نزولی نمرات در سال‌های اخیر است. برخی آن را حاصل از عدم_علاقه دانش‌آموزان به رشته‌های ادبیات و علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی دانسته و در نتیجه پیشنهاد بهبود فرایند هدایت_تحصیلی را مطرح می‌کنند. اما برخی دیگر نیز با همین تحلیل، نوع دیگری از مداخله را پیشنهاد می‌کنند. تلقی ایشان این است که چون بچه‌ها علاقه‌مند به رشته‌هایی دیگر، به‌خصوص فنی‌وحرفه‌ای هستند و با توجه به ظرفیت محدود هنرستان‌ها، به اجبار به سمت این رشته‌ها آمده‌اند؛ لذا برای حل این مسئله می‌بایست ساخت و تجهیز هنرستان‌ها را در دستور کار قرار داد. برخی دیگر اما این نتایج را به عنوان ماحصل نظام آموزشی تلقی کرده و آن را برایند این نظام می‌دانند. طبیعی است که با چنین تحلیلی می‌توان حکم به ناکارآمدی کل نظام تربیت رسمی و عمومی کشور یا دست کم بخش آموزشی آن داد (کما این‌که برخی چنین نتیجه‌ای می‌گیرند!).

▪️ به نظر می‌رسد این افت_تحصیلی را می‌توان از زوایای دیگری نیز مورد تحلیل قرار داده و در نتیجه اقدام مداخله‌ای دیگری نیز پیشنهاد کرد. به‌عنوان نمونه یکی از دلایل آن می‌تواند افت_تحصیلی ناشی از تعطیلی‌های دوران کرونا باشد که تأثیر بسزایی در تضعیف پایه‌ی علمی دانش‌آموزان رشته‌های نظری داشته است. دلیل دیگر آن می‌تواند تغییر رویه در طراحی سؤالات امتحان نهایی پایه_دوازدهم باشد که به اذعان رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش ، وزرات‌خانه در سال جاری از فرصت مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی ، مبنی بر تأثیر قطعی سهم 50 درصد معدل ، استفاده کرده و چرخشی در طراحی سؤالات از حافظه‌محور به مفهوم‌محور داشته است(2). با فرض صحت این مدعا، عدم آشنایی کامل معلمان با آموزش مفهوم‌محور و عدم آشنایی دانش‌آموزان با آزمون‌هایی از این دست که مسبوق به سابقه نیستند، می‌تواند یکی از دلایل منطقی این افت در نمرات به حساب آید. در نتیجه، اقدام_مداخله‌ای وزارت آموزش و پرورش می‌تواند به دور از هیجانات و عوام‌فریبی‌ها باشد.

▪️ حال سؤال این است که آیا منتظر آزمون نهایی پایه_دوازدهم ماندن و تعریف اقدامات_مداخله‌ای مؤثر کار درستی است یا اساساً این موضوع شرط‌بندی بر روی اسب_مرده است؟! به‌نظر می‌رسد حالت دوم صحیح باشد؛ چراکه دانش‌آموزانی که نمره خود را در امتحان نهایی کسب می‌کنند، از نظام تعلیم و تربیت رسمی و عمومی (آموزش و پرورش) خارج شده و سال بعد، در صورت تعریف مداخلات_مؤثر ، نفعی به آن‌ها نمی‌رسد. آن‌چه در وضع فعلی آموزش و پرورش کشور می‌تواند مفید باشد، مداخلات_به‌هنگام و مؤثر است؛ به‌نحوی که بتوان قبل از خروج دانش‌آموزان از دوره تربیت عمومی، به اصلاح و تعالی وضعیت آموزشی و تربیتی آن‌ها کمک کرد. ازاین‌رو، پیشنهاد می‌شود سنجش_استاندارد را در دوره‌هایی قبل از متوسطه ، برای مثال پایه ششم که پایان مقطع ابتدایی با ارزشیابی_توصیفی است نیز برگزار کرده تا امکان مداخله_به‌هنگام و بررسی اثربخشی مداخلات را طی سال‌های بعد، به‌خصوص در متوسطه_دوم که در هر سه‌پایه، امتحانات_نهایی دارند، بررسی کرد. پیشنهاد دیگر آنکه مرکز ارزشیابی وزارت آموزش و پرورش، اهداف دوره‌های تحصیلی را در پایان هر دوره بسنجد. البته انجام چنین فرایندی مستلزم توانمندسازی و همراهی معلمان برای همکاری در ثبت عملکرد دانش‌آموز است. همچنین برای حفظ عملکرد سنجیده‌شده، نیاز است نمایه‌ای از هر دانش‌آموز به صورت الکترونیک ایجاد شود تا در فرایندهای آینده تحصیلی دانش‌آموزان مانند هدایت تحصیلی مورد استفاده قرار گیرد. امید که فعالان حوزه تعلیم و تربیت بتوانند با ایجاد اجماع و مطالبه صحیح و نقطه‌زن ، به‌جای ایجاد حواس‌پرتی با تحلیل و پیشنهادهای پراکنده ، و فرصت‌سازی برای فرار از مسئولیت برخی افراد، گامی بلند در اصلاح برخی فرایند‌ها و ریل‌گذاری‌های صحیح در آموزش و پرورش برداشته و به رشد و تعالی این نهاد آینده‌ساز کمک کنند.

 

پی‌نوشت:

(1) https://tn.ai/3008858

(2) https://medu.gov.ir/fa/node/116907

 

✒️مجتبی عابدپور

پژوهشگر میز تربیت رسمی، اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی

اندیشکده فرهنگ و تربیت اسلامی

@farhang_tarbiat

درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام

اتحاد آموزش و پژوهش از دیرباز در نهادهای علمی اسلامی ریشه داشته است و در دوران اخیر نیز با ظهور نسلهای جدید دانشگاهی به خصوص دانشگاههای پژوهشی تجلی یافته است. در این رویکرد دیگر دانشگاه صرفاً نهادی آموزشی نیست بلکه پژوهش و پژوهشگری روح آن محسوب می شود و محتوای پژوهشها به صورت ارگانیک در سرفصلهای آموزشی سریان پیدا میکنند. از آنجایی که نقطه آغاز پژوهش مسئله است جریان علم آموزی با حل مسئله گره می خورد و دانشجو که پیش از این صرفاً مخاطب متون و کلاسهای آموزشی بود اکنون به عنوان مهم ترین سرمایه دانشگاه در ارتباط نزدیک با پژوهشهای مسأله محور قرار میگیرد که این مهم فهم دانشجو از آموزشهای دریافتی را نیز ارتقا داده و به واقعیت نزدیک تر میکند.

نوشته های بیشتر از پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
در تلگرام
کانال ما را دنبال کنید!
Created by potrace 1.14, written by Peter Selinger 2001-2017
در آپارات
ما را دنبال کنید!

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

سلسله‌جلسات “آشنایی با مهارت‌های نوشتاری برای دانشجویان”

جلسه “ظرفیت پیاده‌روی‌های مذهبی در  همگرایی پیروان ادیان (بررسی مصداقی زیارت اربعین و راهپیمایی لوخان)”

جلسه “چالش‌های (مبنایی،روش شناسانه ،علمی) پیش‌روی نظریه پردازی علوم انسانی اسلامی در پرتو اربعین حسینی”

جلسه “الزامات گفتمانی نظریه‌پردازی علوم انسانی اسلامی در پرتو اربعین حسینی”

کارگاه “روش تحلیل مفهومی”

جلسه “نقدی بر اخلاق جنگ در  ارتش رژیم صهیونیستی”

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

جستجو برای:
دسته‌ها
  • آمریکا
  • ارسطو
  • اقتصاد ملی
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و اقتصاد
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و علوم سیاسی
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات
  • انجمن علمی دانشجویی معارف اسلامی و مدیریت
  • انجمن های علمی دانشجویی
  • اندیشکده اقتصاد سیاسی امنیت و دفاع
  • اندیشکده بازرگانی بین الملل
  • اندیشکده تولید ملی
  • اندیشکده حقوق بانکی
  • اندیشکده حقوق بشر و شهروندی
  • اندیشکده حقوق بین الملل
  • اندیشکده حکمرانی انفال و منابع طبیعی
  • اندیشکده حکمرانی پولی
  • اندیشکده حکمرانی هوشمند
  • اندیشکده دیپلماسی اقتصادی
  • اندیشکده راهبردی مقاومت
  • اندیشکده سلامت اداری
  • اندیشکده فرهنگ و تربیت
  • اندیشکده فلسفه سیاسی
  • اندیشکده فناوری نرم
  • اندیشکده مطالعات آمریکا
  • اندیشکده مطالعات رژیم صهیونیسمی
  • اندیشکده مطالعات فرهنگ و توسعه
  • اندیشکده نظام مالی
  • اندیشکده ها
  • انسان
  • انقلاب اسلامی ایران
  • اوکراین
  • بازاریابی
  • باشگاه شبیه سازی
  • بانک و بانکداری
  • پتروشیمی
  • پژوهشگاه
  • پژوهه
  • پول
  • پولشویی
  • پیمان شانگهای
  • تاریخ معاصر
  • جلسه
  • چین
  • حقوق
  • حقوق بشر
  • حلقه حکمت طبیعی و الهیات سلامت
  • حلقه ها
  • خبر
  • دارو
  • روسیه
  • رویداد
  • سواحل مکران
  • شرکت دانش بنیان
  • صادرات
  • عربستان
  • عملکرد سایت
  • فصلنامه
  • کارگاه
  • کتاب
  • کرسی
  • کلیپ
  • گاهنامه
  • گزارش تحلیلی
  • گزارش تصویری
  • لبنان، سوریه، فلسطین اشغالی
  • لبنیات
  • ماهنامه
  • مدرسه
  • مدیریت مالی
  • مرکز تبلیغ
  • مقاله
  • منشور علمی-پژوهشی
  • نشریه
  • نشست
  • نفت
  • نوشته
  • هسته مطالعات روسیه
  • هسته مطالعات فلسطین و رژیم صهیونیستی
  • همایش
  • هوش مصنوعی
  • وبینار
  • یادداشت
نوشته‌های تازه
  • ماهنامه خبری-تحلیلی چشم انداز آمریکا، *شماره ۴۴*
  • مقاله *وداع با آرمان آزادی فلسطین*
  • مقاله *فعالیت های دیپلماسی و اقتصادی چین در آفریقا*
  • گزارش *بررسی اعضای کابینه دوم دونالد ترامپ*
  • مقاله *تمییز علم از غیر علم*
درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق (ع)

در شکل گیری پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام که در بند پنجم راهبردهای ابلاغی مقام معظم رهبری به دانشگاه نیز تحت عنوان راه اندازی پژوهشگاه قدرتمند در دل دانشگاه بر آن تاکید شده است. این رویکرد مورد توجه قرار گرفته است.

  • تهران، بزرگراه شهید چمران، پل مدیریت، دانشگاه امام صادق (علیه الاسلام)
  • 02188094001
  • pajooheshgah@isu.ac.ir
فهرست
  • صفحه نخست
  • تماس با ما
  • درباره ما
  • اندیشکده ها
  • حلقه ها
  • هسته ها
  • منشور علمی-پژوهشی
  • رویداد

ورود

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

هنوز عضو نشده اید؟ عضویت در سایت