مقاله *جایگاه ژئوپلیتیکی ایران در استراتژیهای اقتصادی- منطقهای هند (با تاکید بر سرمایهگذاری هند در مکران)*
#مقالات_همایش
#مکران
📚 *جایگاه ژئوپلیتیکی ایران در استراتژیهای اقتصادی- منطقهای هند (با تاکید بر سرمایهگذاری هند در مکران)*
*نویسندگان:*
#محمدجواد_رنجکش
استادیار روابط بین الملل دانشگاه فردوسی
#حسین_معینابادی
استادیار علوم سیاسی دانشگاه باهنر کرمان
#منصوره_اسکندران
دانشجوی دکتری جغرافیای سیاسی دانشگاه فردوسی مشهد
📋 *چکیده مقاله:*
✅ معمولا روابط بازیگران سیاسی برای پیگیری اهداف و راهبردهایشان، به طرق مختلف از جملهگ همکاری و رقابت بروز میکند. گاهی این روابط با بهرهگیری از عناصر مهم دیگری چون ژئوپلیتیک از عمق و ثبات بیشتری برخوردار میشود. ژئوپلیتیک که بر تاثیر تعیین کننده محیط بر سیاست یک مکان اشاره دارد، در روابط پر فراز و فرود هند و ایران نقش کاملا مشهودی داراست. گرچه در پیشینه ی مناسبات هند با ایران در برخی مقاطع کاهش روابط وجود داشته اما اهمیت ایران برای هند به حدی بوده است که همواره این روابط از پیوستگی و مسالمت آمیزی مثال زدنی برخوردار بوده است. از این رو میتوان این سوال را مطرح کرد که چرا ایران و بندر چابهار در راهبردهای اقتصادی و منطقهای هند در منطقهی جنوب آسیا از اهمیت محوری برخوردار است؟ در این راستا، سنجش این فرضیه که «نیاز هند به ژئوپلیتیک ایران، به ویژه بندر چابهار، جهت انتقال انرژی، ترانزیت و مهمتر از همه ایجاد توازن قدرت با پاکستان، باعث محوریت ایران در راهبردهای منطقهای هند شده است»، ما را به پاسخ روشنی رهنمون خواهد کرد. در این پژوهش با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی یافتههای مهمی کسب شده است که نشان میدهد هند با بهره گیری از ژئوپلیتیک ایران و چابهار برای انتقال انرژی، ترانزیت کالا به افغانستان، آسیای مرکزی، روسیه و اروپا و رقابت ژئوپلیتیکی با بلوک چین- پاکستان درصدد توازن قدرت با پاکستان و مهار ژئوپلیتیکی این کشور در جنوب آسیاست.
🔻 برای دریافت فایل مقاله به پیوند زیر مراجعه نمایید:
🔗 https://civilica.com/doc/1651982
🌐 *اندیشکده دیپلماسی اقتصادی*
| [سایت](https://eco-dip.ir/)| | [کانال تلگرام](https://t.me/ecodip_isu) | | [کانال بله](https://ble.ir/ecodip_isu) | | [اینستاگرام](https://www.instagram.com/ecodip_isu?igsh=OGQ5ZDc2ODk2ZA==) |
درباره پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
اتحاد آموزش و پژوهش از دیرباز در نهادهای علمی اسلامی ریشه داشته است و در دوران اخیر نیز با ظهور نسلهای جدید دانشگاهی به خصوص دانشگاههای پژوهشی تجلی یافته است. در این رویکرد دیگر دانشگاه صرفاً نهادی آموزشی نیست بلکه پژوهش و پژوهشگری روح آن محسوب می شود و محتوای پژوهشها به صورت ارگانیک در سرفصلهای آموزشی سریان پیدا میکنند. از آنجایی که نقطه آغاز پژوهش مسئله است جریان علم آموزی با حل مسئله گره می خورد و دانشجو که پیش از این صرفاً مخاطب متون و کلاسهای آموزشی بود اکنون به عنوان مهم ترین سرمایه دانشگاه در ارتباط نزدیک با پژوهشهای مسأله محور قرار میگیرد که این مهم فهم دانشجو از آموزشهای دریافتی را نیز ارتقا داده و به واقعیت نزدیک تر میکند.
نوشته های بیشتر از پژوهشگاه دانشگاه امام صادق علیه السلام
دیدگاهتان را بنویسید